Dag 9: Creuzburg - Eisenach 18 km ( 32 echt gereden)- een druilerig dagje

30 augustus 2021 - Thüringer Wald, Duitsland

Vanmorgen weer op tijd wakker ondanks het feit dat er een kort ritje op het programma stond. Na een eigen ontbijtje op de gehuurde kamer vertrokken we rond 9 uur we  opnieuw met de regenjas en broek aan.Het was een echt miezerig regentje met soms wat droge flarden en dan weer wat nattigheid. Het wegdek was nat en op sommige stukken moesten we de kuilen en plassen echt ontwijken. Daarin tegen zijn de fietspaden de laatste dag echt goed en mooi om op te fietsen.  De buitenwijken van Eisenach gaven zeker met dit weer een Oost Duitse en misstroostige indruk. Zie een foto. Na een uur fietsen en 18 kim op de teller kwamen we op het marktplein aan. Mieke ging eerst naar de fietsenmaker die gelijk haar hydrolische remmen weer goed heeft af kunnen stellen. Toch wel verstandig met nog meer dagen te gaan en diverse afdalingen.  Hierna tijd voor de zelf gemaakte koffie welke we onder een afdak op het plein opdronken.

We hadden zaterdag al voor 2 dagen geboekt bij pension Petrus en konden daar om 15.00 uur terecht volgens de website. Omdat we nat en kil waren en vol bepakt waagden we de gok om toch naar het persion te fietsen. Om 11.30 uur werd er niet gereageerd op de deurbel, de telefoon en ook niet op een " hallo" bij de achterdeur die openstond. Echter direct opgeven is niet altijd een goede keuze daarom nog een poging. En jawel hoor, de schoonmaakster kwam naar beneden en we konden in ieder geval onze bagage lossen en even van het toilet gebruik maken. De kou en nattigheid werkt toch wel op je blaas!

Hierna met lichte fietsen en natte kleding de stad in gegaan. Bij een bakkerszaak binnen hebben we een warme kop chocolademelk een een broodje gezond besteld. De warme chocolademelk ging er hartje zomer wel in. Daarna wilde Mieke al vast naar Wartburg fietsen. Wartburg is een burcht boven de stad en staat op de lijst van de Unesco. Het is een belangrijk gebouw in de Duitse geschiedenis en ook Luther heeft hier destijds onderdak gekregen. Om hier te komen krijg je een korte klim van 13% voor je kiezen. Een goede keuze want beide kregen we het hierdoor weer warm!  Bij de poort aangekomen, mochten we niet verder fietsen, met een busje worden de bezoekers verder naar boven vervoert. We besloten om terug af te dalen en morgen het fort te gaan bekijken.

Om 13.30 uur waren we weer terug bij het pension en konden de kamer in en ons opfrissen. Na een bakkie op de kamer zijn we lopend naar de stad gegaan. We zitten 15 minuten lopen van het centrum. Het miezerde helaas nog steeds en de thermometer gaf 16 graden aan. Mieke had tijdens de koffie een kartoffelen restauarant gevonden welke als nummer 1 op de lijst staat. Dit leek ons wel wat. We liepen met google maps in de hand hier om 16.45 uur langs om te kijken waar het restaurant was. Om 17.00 uur ging het open dus nog even de stad in. Op dat moment werden de hemel sluizen open gezet en spoelde het een kwartier lang. Iedere wandelaar zocht een heenkomen onder een afdak of etalage uitval scherm. Wij dus ook! Om 17.30 uur kwamen we bij het restaurant aan, toch al wat nat door de regen en tot onze schrik was alles al gereseveerd en vol. En dit op een druilerige maandagmiddag. Wel gelijk voor morgen gereserveerd en hierna op zoek naar optie 2. Ja, een mens heeft soms luxe keuzes te maken. Flink doorstappend in de regen vonden we een Griek. Hier lekker gegeten en we zaten ook nog warm.

1. Dirk:
    30 augustus 2021
    Het zomert daar ook al niet VET jammer !!
  2. Cas boukens:
    30 augustus 2021
    Wat weer een pokke weer.😪
  3. Emmy Kooiman:
    30 augustus 2021
    Jammer dat het weer zo slecht is. Gelukkig slapen jullie warm en droog. Hopelijk word het gauw beter. Veel plezier weer morgen.
  4. Wilma en Frank Gijzen:
    31 augustus 2021
    Wat een uitdaging Kees en Mieke…een echte survival tocht…
    Geeft wel weer een andere kijk op wat belangrijk is…droge kleding en een dak boven je hoofd…
    Terug naar de basis is niet verkeerd…wat zijn wij dan toch verwend.
    Mooie dag samen.
  5. Mieke:
    31 augustus 2021
    We hebben niet veel nodig, maar droge kleren en een dak boven je hoofd is wel heel fijn. Ons bezit zit nu in een paar fietstassen. Meer hebben we niet nodig.