Dag 10, Eisenach - Eisenacht 10 km, toerist uithangen

31 augustus 2021 - Thüringer Wald, Duitsland

We hebben een rustdag, we zitten in een ritme dus gewoon om 7 uur klaarwakker. Kun je een keertje uitslapen en dan toch vroeg wakker. Bij het openen van de gordijnen zag ik dat het droog was en de lucht zag er een stuk vriendelijker uit als de voorgaande dagen. Het beloofde een mooie dag te worden. We hadden wat plannen voor vandaag waar we droog weer goed bij konden gebruiken. De tent terug naar Hoogkarpsel sturen. De bergen komen eraan en dan is het fijn als je niet zoveel kilo's bagage mee hoeft te nemen bij het klimmen. De weersverwachting wordt beter, maar nog steeds geen campingweer. De tent was nog wat nat toen we het voor het laatst inpakten.  Achter het pension hebben we hem opgezet en een uurtje laten drogen. Ook de stoeltjes en het luchtbed gaan mee met de post. We hebben het geluk dat 100 meter verderop een supermarkt is met een postagentschap. De supermarkt doet ons denken aan de oude Vezo in een schuur waar  nu het Strekertegelhuis is. De spullen mag je alleen in een doos verzenden, maar ja, waar halen wij die nou vandaan. Mevrouw van de post liep naar achter en haalde een grote stevige doos tevoorschijn. De spullen pasten erin. Maar lieftst ruim10 kilo!

Nu de fietsen gepakt en naar de wereldberoemde burcht Wartburg gefietst, want als je in Eisenach bent dan  moet je de burcht hebben bezocht. De eerste 300m. ging steil omhoog. Daarna was het goed te fietsen, tot we niet verder mochten. Vanaf dat punt werd je met een busje naar boven vervoerd over een smal en steil weggetje. Eenmaal boven hebben we door de burcht gewandeld. Heel indrukwekkend en groot. Ook als je bedenkt dat ze in het jaar 1000 toen het gebouwd werd nog geen machines en vrachtwagens hadden. Alle materialen moesten naar boven worden gesjouwd. Ook heeft Martin Luther hier een tijd gewoond en bescherming gekregen  Daarna lopend naar beneden, de fiets gepakt en weer naar het hotel. Als wij op fietsvakantie zijn en een rustdag hebben doen wij altijd een middagslaapje om ons lichaam even rust te geven. Na de siesta lopend naar de stad. Je ziet op veel plaatsten herinneringen aan Luther. Ook is Eisenacht de geboorteplaats van Johan Sebastiaan Bach. We hebben koffiegedronken en later op het grote plein op een bankje gezeten, mooi mensen kijken. Er kwam ook een vakantiefietser aan. Deze man kwam uit Stuttgart en was opweg naar Polen. Omdat we gister niet in het Kartoffelrestaurant konden eten, hadden we nu gereserveerd. Het kon alleen om 17.00 uur. Wel wat vroeg, maar ach, we hebben vakantie. Het eten was goed en een leuk en sfeervol restaurant. Als je toevallig ooit eens naar Eisenach gaat raad ik je dit restaurant aan. Om 18.15 uur stonden we weer buiten. Ze houden in Duitsland,wat eten betreft, van opschieten. Nog even op een bankje in het zonnetje gezeten en teruggelopen naar het Pension. We zijn op tijd voor het tv programma We zijn er bijna, wat Kees niet kan missen!

1. Gerrit:
    Hij is weer mooi!
  2. Mieke:
    31 augustus 2021
    Ik doe mijn best om elke dag een aantal foto's te maken. Tijdens het fietsen blijft het lastig.
  3. Ineke:
    Herkenbaar , die 10 kilo naar huis sturen! Fiets een stuk lichter😀
  4. Mieke:
    31 augustus 2021
    Zeker weten, het weer wordt beter, maar de nachten blijven koud. En in Praag gaan we toch in een hotel. En dan voor misschien 2 nachten elke dag 10kilo meenemen, dat is het niet waard.
  5. Emmy Kooiman:
    31 augustus 2021
    Weer leuke foto’s hoor! Wel fijn dat je bagage kwijt bent als je meer gaat klimmen. Succes weer morgen.
  6. Mieke:
    31 augustus 2021
    We verwachten de komende dagen droog weer. Al viel het qua regen tijdens de ritten afgelopen dagen wel mee. Gaat lukken dus.
  7. Wilma en Frank Gijzen:
    31 augustus 2021
    Goh Mieke en Kees….super fijn dat het vandaag wel mooi weer was…wat kan een mens daar dan weer van genieten…zijn de kleine dingen die het doen.
    Uren tafelen is er dus niet bij in Duitsland…wel mooi op tijd weer thuis. Prachtig landschap trouwens. Welterusten en tot morgen bij jullie nieuwe reisroddels😀
  8. Carina Bakker:
    2 september 2021
    mooie foto,s
    nog bedankt voor jullie verjaardags kaart