Dag 7: Trendelburg - Witzenhausen 80 Km- een mooie rit langs rivier de Weser

28 augustus 2021 - Witzenhausen, Duitsland

Vanmorgen rond 8.45 uur op de fiets onze weg richting Praag vervolgd. Het wegdek was nog nat en de eerste 10 kilometers reden we op de fietspad langs bomen en de rivier de Weser. Deze rivier zouden we de rest van vandaag verder volgen. Op het natte wegdek was het een hele tour om alle takjes en alle (naakt) slakken te ontwijken. Geconcentreed fietsen op de vroege ochtend en af en toe een krakend geluid onder je banden waarnemen.

Mieke deed bij de eerste beste buurt super de boodschappen voor de lunch. Na ruim een uur fietsen namen wij het pontje bij Wahmbeck om onze weg te voort te zetten aan de andere kant van de rivier. We kwamen regelmatig, veelal in kleine groepjes, andere vakantie fietsers tegen die de andere kant op gingen. Waarschijnlijk een georganiseerde tocht? Na de koffie reden we ook een stuk mee met de grote ronde van Wesel. Verschillende race fietsers reden ons voorbij. Een soort ronde van Noord- Holland gaat  hier ook door ondanks de corona. Zie de foto van het uitpijlen van de tourtocht.

Na 50 kilometer, zo rond 12.00 uur, aten we gezellig onze lunch in het plaatsje Hemeln. Ja, een wat vreemde naam voor een plaats! We hadden daar een mooi uitzicht op een tractor, de huizen en het heuvel landschap. We waren eigenlijk van plan om vandaag te overnachten in het stadje Hann Munchen. Echter door dat we hier geen slaapplaats konden vinden namen we nu 11 kilometer na onze lunch een kijkje in dit stadje. Op het terras zitten werden we verrast door een aangenaam zonnetje en een straatmuzikant die goed de bekende nummers zong. Met een gulle gift van 2 euro en een foto van de muzikant verlieten we het stadje weer.

Langs de weg kwamen we ook meerdere keren een foto tegen van een jong hertje waarmee alle verkeersdeelnemers erop attent werden gemaakt de snelheid aan te passen. Een foto die een beroep doet op je sentiment. Daarom maar zo af en toe wat in de remmen geknepen tijdens de afdalingen. Ook reden we vandaag langs velden met kerstbomen een een bruin stengelgewas. Volgens Mieke is dit een soort van bonengewas. Iets later reden we opnieuw langs een mobiele kippenstal. Deze mobiele kippen hokken zijn we al eerder  tegen gekomen. Na Hann Munchen reden we de laatste 20 kilometers een stuk wat op mountainbikepad leek. Dat wil zeggen gras of modder en deels onverhard pad met heuveltjes en je best doen om de diverse waterplassen te ontwijken. Vandaag hadden we het geluk mee. Vlak voordat we bij het hotel in Witzenhausen ( de kersen stad) arriveerde was hier een plensbui gevallen. Wij kwamen net na de bui aan ofwel geen nat pak!

Na een warme douche zijn we een rondje gaan lopen in het stadje. Er was weinig te doen al hebben we wel broodjes gescoord voor een eigen ontbijtje morgen. Zojuist heerlijk gegeten bij het hotel. Dit keer geen soep vooraf omdat we hier de laaste dagen met een hoofdmaaltijd vaak al ruim voldoende aan hebben. Uiteraard wel een toetje toe.

Het was vandaag een mooie rit langs de rivier de Wesel. We vertrokken met een nat wegdek en we eindigden met een nat wegdek. De temperatuur om te fietsen was lekker en we hebben zo nu en dan van het zonnetje mogen genieten. Je hebt hier echt de ruimte en komt weinig mensen tegen en fiett langs de natuur, de akkers en weilanden en langs pittoreske dorpjes en stadjes. Morgen gaan we de grens van voormalig west - en oost Duitsland passeren.

1. Wilma en Frank Gijzen:
    28 augustus 2021
    Zooo…jullie doen er wat aan Kees en Mieke…mooi verhaal weer…prachtige tocht zo te lezen. Lekker genieten samen en voor morgen weer een hele mooie dag toegewenst. Groetjes uit Hoogkarspel.
  2. Ineke:
    28 augustus 2021
    Ik krijg weer zin om te fietsen als ik jullie verhalen zo lees!
    Geniet ervan!!
  3. Emmy Kooiman:
    28 augustus 2021
    Weer leuke foto’s. Mooi die Duitse vakwerkhuizen. Gelukkig wat geluk met het weer. Succes weer morgen.
  4. Mieke:
    29 augustus 2021
    Vandaag een wat natte zondag.
    Ondanks dat een mooie fietstocht met droog weer de laatse 20 kilometer.
  5. Theo:
    28 augustus 2021
    Blijft leuk om iedere keer net voor het slapen jullie fiets belevenissen te lezen. Hou vol he, gaat goed zo. En hoe is het met de benen, nog geen verzuring of iets dergelijks?
  6. Mieke:
    Hoi Ted,
    Het is nu zondagochtend en we staan om 7.00 uur op. Het is buiten donker en nat en als je de berichten mag geloven blijft het vandaag zo! De benen zijn nog redelijk in orde. We gaan er straks weer voor met veel zuurstof in de lucht.. Ik kan denk ik toch niet je legerjas/tientje lenen?
    Jij als er ervaren 4 daagse loper weet hier alles van.
  7. Theo:
    29 augustus 2021
    .....Ik kan hem naar jullie opsturen....blijf je zeker droog....
  8. Mieke:
    Hoi Ted.
    Opsturen wordt lastig.
    We hebben geen planning van wanneer precies waar.
    Hopelijk heb je straks de tentjad zelf niet nodig bij jullie wandel vakantie.
  9. Emmy Koeman:
    29 augustus 2021
    In 1984 met de auto voor het dorp Witzenhousen gestaan. Het dorp had toen een Oost-Duits en West-Duits deel. We stonden er nog maar een paar minuten toen Vopo's ons kenteken al stonden te noteren. Er stond destijds een klein museum met betrekking op de toenmalige grens. Gelukkig kunnen jullie het stadje nu zonder bezwaren bezoeken. Succes op jullie tocht 😊
  10. Mieke:
    29 augustus 2021
    Hoi Emmy, leuk om te lezen dat jullie direct als verdachte personen werden gezien. Wij konden anoniem in vrijheid rond fietsen en lopen.