Dag 5: Hamm- Paderborn 93 km - een dag fietsen met hollandse luchten

26 augustus 2021 - Paderborn, Duitsland

Vanmorgen 7.00 uur opstaan en om 7.30 uur zaten we aan het ontbijt. Dit keer in ons hotel een eenvoudig ontbijt met een paar broodjes en thee en koffie. Met dit ondergrondje gingen we op pad richting Paderborn.

Gelukkig zaten we direct al in de stad op de route. We kwamen ook een hotel tegen met allemaal verschillende tiny houses. Hadden we dit eerder geweten dan hadden we deze ook kunnen boeken. Na 10 minuten op de fiets werd de lucht wat dreigender en hebben we de regenjassen voor de zekerheid maar aangetrokken. Gelukkig voor ons bleef het bij een paar spatten. Wel heeft Mieke tijdens de rit circa 4 keer van jas gewisseld. Kwam er nu wel echt regen of niet. We hadden geluk tot aan het hotel vandaag bleef het zo goed als droog.

De eerste 40 kilometers verliepen vlot met 1 kink in de kabel. Bij een afslag, wel of niet onder of boven door langs de weg was het juiste spoor/route niet te vinden. Ofwel een stukje omrijden van 8 kilometer. Rond 11.00 uur koffie gedronken met een lekker stuk taart, hier weet men wel raad mee in Duitsland, in het plaatsje Benninghausen. Zo' n 8 kilometer verder op, in het aardige stadje Lippestag ging Mieke broodjes, bananen, een toetje en een fles fruitdrank halen bij de Aldi. Dit  eten we vaak als lunch ergens onderweg. We zagen in Lippestad ook een traject voor wild water varen met al die poortjes. Tijdens het wachten op Mieke, ik bewaak doorgaans de fietsen, werd ik aangesproken door een medewerker die jeugd opvangt. Hij vroeg waar de reis naar toe ging. Hij liet mij weten als we water of een toilet nodig hadden we dit wel bij zijn kantoor konden gebruiken. Gastvrij dus!

Na de lunch ging de route opnieuw verder langs een kanaal en akkersen hooivelden.  Soms wat eentonig maar het rijdt wel lekker door. Alleen het wegdek, meestal verhard grind of gravel rijd wat minder vloeiend. Vandaag zagen we diverse keren eekhoorns wegduiken, roofvogels in de lucht zweven of fazanten opvliegen.

Na 93 kilometer kwamen in Padenborg bij ons hotel aan. Een mooie nieuwe kamer met een houten vloer. Dat laatste betekent de fietsschoenen met de plaatjes bij de voordeur uit doen. Mieke schreef gisteren van haar fietsbroek drogen met de fohn. Ze was echter iets te fanatiek en heeft  2 gaatjes in haar broek gebrand. De echte fietsers weten dat je een fietsbroek draagt zonder onderbroek eronder. Daarom zijn we na een lekkere douche en een bak koffie op de hotelkamer de stad in getrokken. We hebben daar zwart garen en naalden gekocht. Mieke heeft vanavond een herstel klusje. Na een kennismaking met een stukje stad en het kopen van het garen hebben we heerlijk gegeten bij de Argentijn.

Vandaag dus een dag met hollandse luchten en een temperatuur van circa 17 a 18 graden. Heerlijk fiets weer alleen een zonnetje erbij zou het wat aangenamer maken en ECHT geen camping weer. Daarom zojuist alvast een hotel voor morgen in Trendelburg geboekt. Een hotel langs de route. Verder vooruit kijken doen we nog niet al willen we over een paar dagen wel het stadje Eisenach gaan bezoeken. Hiervoor moeten we 10 kilometer van de route afwijken.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dirk:
    26 augustus 2021
    jullie zijn flink bezig wat een belevenissen. met zo'n broek blijft iedereen achter je rijden dat is lastig. goedereis verder en hopelijk een beetje kampeerweer. groeten andi
  2. Mieke:
    26 augustus 2021
    Mijn broek is weer gemaakt. Lap er achter en we kunnen hem weer aan. Ik baal wel. Was net nieuw en niet goedkoop.
  3. Ineke:
    26 augustus 2021
    Herkenbaar, geen kampeerweer, onze laatste fietsreizen stuurde wij halverwege de reis onze kampeerspullen naar huis, scheelt zo 10 kilo bagage🤔
  4. Mieke:
    26 augustus 2021
    De vooruitzichten zijn ook niet zo goed. We kijken het nog even aan. Maar anders sturen we de kampeerspullen naar huis. Scheelt zeker 10 kg.
  5. Emmy Kooiman:
    26 augustus 2021
    Wat een verhaal weer. Hoop dat jullie de komende dagen wat meer 🌞 krijgen! Wel zonde van je broek Miek, maar gelukkig ben je handig. Succes weer morgen, en zo’n lekker hotelletje af en toe lijkt me toch wel erg prettig!
  6. Steef Zeguers:
    26 augustus 2021
    In Eisenach,heb ik begrepen, moet je het kasteel Wartburg bezoeken. Moet geweldig zijn
  7. Mieke:
    28 augustus 2021
    Hoi Steef, ik heb gelezen in ons routeboekje dat het een heel groot en indrukwekkend kasteel is. We gaan er naar toe als we er zijn.
  8. Steef Zeguers:
    28 augustus 2021
    Als het kan ,fiets dan door naar Erfurt en Weimar. Vooral Wimar is erg gezellig. Vanuit Eisenach is er een goed aangegeven fietsroute.