Dag 4 Fleisheim - Hamm 57 km.Ouderwets navigeren

25 augustus 2021 - Hamm, Duitsland

Vanmorgen scheen de zon al vroeg in de tent. Gelukkig maar, want het slaat s'nacht uit en kan de tent nog even drogen. Gister hadden we al  broodjes gekocht voor het ontbijt. We zijn gaan ontbijten op het terras van het restaurant en water koken in het toiletgebouw. Het was een beetje behelpen, we zijn wel wat gewend. Na het ontbijt de tent ingepakt en weer op de fiets gestapt. Na 10 km was er een omleiding die niet in de gps stond. Met behulp van de kaart lukte het aardig. Boodschappen gedaan bij de Lidl. Wat lekkers bij de koffie hoort daar bij. Na de koffie onze eerste echte klim. Best zwaar met bagage, maar we kwamen al fietsend boven. Halverwege was de batterij op van de gps. Wat gek, als je ze 2 jaar laat liggen en niet oplaad voor dat je op fietsvakantie gaat. Ik dacht dat we usb kabel thuis hadden gelaten om via de powerbank stroom te pakken, dus dat was op dat moment geen optie. Later bleek dat we die toch mee hadden genomen. Dus nu maar de route volgen via de route beschrijving en Google maps. Dat is best lastig. We hebben geluncht in Werne. De route naar Hamm zou simpel zijn, gewoon langs rivier de Lippe, kan niet missen.  Het eerste stuk ging goed totdat we een dorp in moesten. Dus toch maar rechtstreeks naar Hamm met Google maps. Het is een grote stad, waar we nu een hotel hebben geboekt. Het was lastig fietsen met die rare fietspaden, dan rijd je weer op de stoep en dan weer op de weg. Bij stoplichten moet je ineens weer een stoepje op en daarna er weer af. Er is geen touw aan vast te knopen. Ook is  het wegdek vaak slecht. Binnenkort zijn hier verkiezingen en er hangen overal hele grote posters. Ook zie je nog sigarettenautomaten, wat bij ons ontdenkbaar is.

In het hotel aangekomen heb ik de fietsbroeken gewassen. Hopen dat ze morgen droog zijn, anders zetten we de fohn erop. Uit ervaring weet ik dat dit prima werkt. Daarna de stad  ingegaan. Daar koffie gedronken. Het was geen Haags bakkie. Een grote mok, daar hadden we wel trek in. De hotelbaas adviseerde ons een goed restaurant. Het heet De Biertuin. Een gezellige  tuin midden in de stad We kregen bij binnenkomst een lekker drankje. Het hoofdgerecht was erg veel. We konden het niet op. We namen geen toetje, maar de serveerster bracht ons een klein bolletje ijs. We wilden betalen met de pin en maar net als bij de koffie, kunnen ze geen Nederlandse pin accepteren. Alleen cash. Dit hebben wij nog nooit in het buitenland mee gemaakt. Of willen ze liever cash?

Morgen gaat we richting Paderborn. Weer in een hotel. De voorspellingen zijn wat minder. Kees zegt dan altijd het is geen campingweer.

1. Cas boukens:
    25 augustus 2021
    Wat zijn jullie goed bezig. Lekker in een goed bed slapen. Hopelijk is het morgen droog voor jullie.. we genieten van jullie reisverhalen. Veel succes. Geniet er van.
  2. Gerrit:
    25 augustus 2021
    Pinnen in Duitsland? Op heel veel plekken gaat dat niet lukken...
  3. Mieke:
    25 augustus 2021
    O, hoezo Gerrit lopen ze daar áchter ?
    Straks nog betalen met duitse marken.
  4. Emmy Koeman:
    25 augustus 2021
    Gebeurd vaker in duitsland. Cash betaling levert eerder fooi op! Nog even een tip van ervaren Tsjechië fietsers: net als jullie hebben wij ook meestal een koffiekan mee. Omdat bankjes daar schaars zijn vinden wij er vaak een op een sportveld of op een kinderspeelplaats die in bijna elk dorp wel te vinden is. Veel succes op jullie tocht. Geweldig dat jullie dit ondernemen🚲🏕️😄
  5. Siem:
    25 augustus 2021
    Hoi Kees en Mieke, leuk verhaal weer. Wij zijn 2 jaar terug naar Oostduitsland/Tsjechië geweest, we moesten daar alles cash betalen behalve in Dresden.
  6. Corrie & Ton van der Meer:
    26 augustus 2021
    Wat leuk jullie te volgen. Succes verder
  7. Wilma en Frank Gijzen:
    26 augustus 2021
    Mooi verhaal weer Mieke en Kees…ja, pinnen in het buitenland is nog wel eens een dingetje…in Nederland zijn wij wat dat betreft verwend.
    Fijne dag weer vandaag en hou jullie goed!
  8. Mieke:
    26 augustus 2021
    We hebben vandaag maar een stapeltje met geld /flappen uit de muur gehaald. Nog meer bagage.