Dag 13: Themas- Lichtenfels 77 km: een mooie zonnige fietstocht met klimmen en dalen

3 september 2021 - Lichtenfels, Duitsland

Vanmorgen om 8.00 uur gestart met een lekker ontbijtje in het gasthof. De eigenaar had diverse soorten eigen gemaakte jammen op tafel staan en natuurlijk het gekookte eitje. Onze Duitse fietsvrienden waren ook bij het ontbijt en zij gingen vandaag de andere richting op naar Bad Salzungen. Voor ons begon tet fietsen gelijk met klimmen en afdalen. Het was mooi om de zon te zien tussen het natte gras en alle spinnenwebben die je hier tussen zag glinsteren door de zon. Ook kwamen we de koeien tegen in het weiland die op hun dode gemak de ochtend begroette. Na ruim een uur fietsen dronken we de koffie in de plaats Hildburghausen. Daarna weer verder op pad. Eerst nog een hindernis nemen, een klein tunnetje waar je lopend met de fiets weer op de route komt. We fietsten langs open vlaktes met akkerbouw, weilanden maar ook langs bossen met grindpaden. Ook passeerden we kleine dorpjes waar we geen kip tegen kwamen. Sowieso komen we hier weing verkeer en mensen tegen. Alleen in de grote steden zie je meer mensen op straat. Tot en met Hilburghausen volgden we de Werratal - Radburg fietsroute. Wel was het zaak om tijdig terug te schakelen om alle klimmentjes op een goede wijze te kunnen nemen. Op meerdere plaatsen zie je geen bordje voor deze route maar de fiets ( zie de foto) die de route aangeeft.

Rond 12 .00 uur arriveerden we in het plaatsje Bad Rodach. Na een kleine 2 weken in Duitsland te zijn heb ik mijzelf getracteerd op een echte Duitse braatworst. Natuurlijk bij de koop een mondkapje op. In Duitsland is het dragen van een mondkapje in alle winkels, hotels en OV nog aan de orde. Na de braatworst en de " normale lunch"  zijn we verder gefietst richting Coburg. Rond 14.00 uur arriveerde we hier op de Marktplatz. Een mooi plein met stenen figuren boven op het raadhuis welke ook op het plein is gevestigd. Vanuit Coburg de laatste 19 kilometers richting Lichtenfels gefietst. Tijdens het fietsen hier is het soms onduidelijk of je nu wel op het fietspad en/of stoep moet fietsen of toch maar op de rijweg.  Vanmiddag dus ook regelmatig gewisseld van troittoir/fietspad naar de weg.  Na 77 kilometer kwamen we om 15.00 uur aan in Lichtenfels. Bij het hotel aangekomen stonden er 7 fietsen aan de voorzijde. Deze bleken van 7 duitse senioren te zijn waarvan de oudste fietser 86 jaar was. Zij maakte ook een ritje op hun sportfietsen. We kunnen dus nog even vooruit!

Na een lekkere douche en een bakje koffie op de hotelkamer te hebben genomen zijn we op zoek gegaan naar een eetgelegenheid. We vonden een biergarden waar ik een landbier bestelde en Mieke een sinas. Wijn  had men niet in het assortment. Op weg na de eetgelegenheid  zagen we rotan/rieten banken in de stad en ook de versiering boven de straat. Lichenfels is bekend om zijn korven en manden en is het designcentra van het handvlechtwerk. Naast de banken kom je overal in de stad meerdere soorten vlechtwerk versiering tegen.

Morgen gaan we onze vakantie vervolgen naar Bischofsgrun. We komen dan aan bij  het Fichtelgebergte. De hoogte berg is hier 1051 meter en het is hier dan ook skigebied. En daarna Tsjechie op zondag. Tschuss.

1. Emmy Kooiman:
    3 september 2021
    Weer leuke foto’s hoor! Dat broodje worst zal wel gesmaakt hebben!
  2. Silvia Slagter:
    4 september 2021
    Nou zeg Kees en Mieke, de avonturen worden steeds leuker!