Dag 14, Lichtenfels - Bischofsgrun. 80 km. Op wintersport

4 september 2021 - Bischofsgrün, Duitsland

In het hotel werden we getrakteerd op een super de luxe ontbijtbuffet. Ik vond het een beetje overdreven maar was wel lekker. Het zonnetje scheen al uitbundig vanmorgen, het was nog wel fris, onze jassen hadden we wel nodig.Aan de overkant was een supermarkt, de Norma. Leek erg op de Aldi Inkopen gedaan en om half 10 vertrokken richting Bischofsgrun.  Het was klimmen en dalen. Na zo'n 15 km vlak en goede fietspaden. In de weilanden zagen we af en toe ooievaars. Over rivier de Main een overdekte fietsbrug. Wat de functie hiervan is durf ik niet te zeggen maar wel handig als het regent. We kwamen rond het middaguur in Kulmbach, een grote stad, met een burcht boven de stad. Zoals je hier wel vaker ziet. In het centrum onze broodjes opgegeten. Na de lunch het fietspad vervolgd. Het eerste stuk weer vlak. Het ging letterlijk en figuurlijk voor de wind. We fietsten over een spoorbrug waar een aantal mensen met camera's klaar stonden. Er kwam een oude stoomtrein aan en die moest gefotografeerd worden. Daarna kregen we een lastig grindpad voor de kiezen van zo'n 4 km. Zowel met klimmen als dalen is het lastig. Je moet steeds geconcentreerd blijven. Maar we hebben het weer overleefd. De laatste 12 km was het klimmen geblazen. Een geleidelijke klim van 3 tot 4 %. Goed te doen. Alleen de laatste kilometer ging steil omhoog. We moesten beiden afstappen en lopen met de fiets. Het is hier een ski-oord. Een echt wintersport plaatsje. Aangekomen in ons gasthaus. We keken onze ogen uit. Het is hier als lof we 50 jaar terug gaan in de tijd. Heel wat anders dan het steriele hotel van gister. We zitten tegenover de kerk en de kerkklok maakt overuren. We hebben gegeten in het restaurant en was prima. Morgen gaan we de Tsjechische grens over. Het zal daar heel anders zijn dan in Duitsland. De taal, geld en gewoontes. En hoe gaan ze daar om met de corona maatregelen. In Duitsland zijn ze best streng. In de ene deelstaat zijn ze strenger dan de andere. We hebben al diverse keren onze app moeten laten zien en wordt dan uitvoering bestudeerd of alles klopt. Of ze vragen of je gevaccineerd bent. Zo niet dan mag he niet naar binnen. Hoe het in Tsjechië zl zijn, daar zullen we de komende dagen vanzelf achter komen.

1. Wilma en Frank Gijzen:
    4 september 2021
    Ontbijt op vakantie…altijd weer een feestje.
    Morgen Tsjechie…wens jullie weer heel veel plezier…en heel veel verrassende ervaringen toe.
    Slaap lekker en groetjes van ons.
  2. Mieke:
    4 september 2021
    Morgen een ontbijt in het Gasthaus. Het eten vanavond was goed, wel eenvoudig. Ben benieuwd wat er morgen voor ons klaar staat. Het is hier heel simpel en gedateerd. Dat heeft zijn charme. We zullen het beleven.
  3. Emmy Kooiman:
    4 september 2021
    Ziet er goed uit. Weer leuke foto’s. Sjiek bedje hoor! Mooi houtsnijwerk. Morgen Duitsland verlaten. Wij wensen jullie weer een mooie fietstocht richting Tsjechië.