Dag 1 naar Praag: Enhuizen - Beekbergen 107 km Water fietsen

22 augustus 2021 - Beekbergen, Nederland

Met minder goede  weersvoorspellingen rond 8.45 uur vertrokken uit Hoogkarspel. Mieke was de laaste 48 uur continue bezig om op buienradar te kijken. Hoe meer ze eropkeek,hoe beroerder het werd. Het eerste stuk via de dijk Enkhuizen -Lelystad verliep voorspoedig. Met meest een beetje wind in de rug en geen regen. Wat wel heel bijzonder was  was het feit dat we maar 1 fietser tegen kwamen op de dijk van 29 km lang. Een tegenligger en natuurlijk ook een vakantiefietser met vele tasssen aan de fiets. Voor alle racefietsers en anderen waren de weersberichten blijkbaar toch te slecht om op pad te gaan. Rond 10.15 uur dronken we de vertrouwde koffie uit de themosfles bij Batavia stad. We nemen altijd een waterkokertje mee met de thermofles omdat we alle meerder keren  s' morgens niets tegen zijn gekomen of aan onze  caffiene behoefte te voldoen.

Hierna op weg naar Hardewijk. We hadden een mooie rustige route over meerdere dijkweggetjes en fietspaden. Zie ook de foto van de schapen die hier ook lekker op hun gemak liggen en grazen. Ook dit gedeelte van de tocht hadden we het weer mee. Vrijwel droog en weining wind. Rond lunchtijd in Hardewijk de broodjes genuttigd. Op het moment dat we in het centrum wilde vertrekken kwam toch de verwachte regen even met bakken uit de lucht. Al schuilend bij de winkel hielden we het voorlopig droog. Hierna richting Ermelo, via de bekende weg namen wij het fietspad richting Kootwijk. In het begin was het droog of bijna droog. Daarna werden we toch wat natter tijdens het fietsen. De temparatuur was redelijk dus al fietsend hadden we het niet koud. Toen gebeurde er iets wat we nog niet eerder hebben meegmaakt tijdens onze fietstochten. Een auto reed langs en hij gaf ons beiden een volle waterlaag op de borst, buik en benen. Een onopzettelijke douche erbij tijdens het fietsen.  Voor Kootwijk namen we de afslag richting Apeldoorn en rond 15.15 uur kwamen we aan in Beekbergen. Hier op een terras koffie met taart genomen en even gewandeld. Voor vanavond hadden we een adres van vrienden op de fiets gereserveerd. Het kamperen met ons nieuwe kleine tentje zagen we nog even niet zitten met al die nattigheid in de lucht en op het land. Bij het adres aangekomen kregen we een mooi ruime kamer en de gastvrouw kwam ons zelf een soep aanbieden. Zojuist uiteten geweest en morgen start officieel de route bij Millingen aan de Rijn.

De kop is eraf. Het waterfietsen van vandaag viel best wel mee en na een douche en een bakkie koffie ben je al die nattigheid al weer snel vergeten. De kleren hangen te drogen en kranten in de schoenen.  Morgen nog een stukje Nederland en dan circa 2 weken door Duitsland en Tsjechie fietsen. Genieten van de vrijheid, de ontmoetingen, het landschap en alle gekke dingen op ons pad.

Iedereen bedankt voor de leuke reacties. We hebben genoeg mondkapjes mee en zullen zeker genieten van het fietsen langs de rivieren en steden. We hebben er zin in!

1. Wilma en Frank Gijzen:
    22 augustus 2021
    Jeetje…stoer hoor Kees en Mieke…petje af!
    Na die aso automobilist, toch nog een zorgzame mevrouw bij jullie slaapplek…dat geeft de burger weer moed.
    Geniet van al het moois wat op jullie pad gaat komen…komt helemaal goed!
    Groetjes van Wilma en Frank.
  2. Ina:
    22 augustus 2021
    Elkaar uitwringen en met een wolletje aan naar bed, gelukkig jullie zijn wat gewend. Morgen stoer weer op de fiets en gaan, richting blauwe blauwe lucht en zon,...hoop ik. Veel plezier, want dat maak je zelf :)
  3. Mieke:
    25 augustus 2021
    Hoi Ina,
    Het plezier maken samen gaat ons goed af met nu en dan een klein wolkje.
    Je wet hoe dat gaat! Zelfs het tentje samen op zetten gaat goed met ieder zijn taak.
    En nu al 3 dagen droog weer met 2 overnachtingen in een klein tentje.
  4. Emmy Kooiman:
    22 augustus 2021
    Doe het jullie niet na hoor! Veel respect met al die nattigheid. Wens jullie een mooie tocht met een droog en zonnig weertje!!
  5. Carina Bakker:
    23 augustus 2021
    Wat een onderneming voor de boeg. Hoop van harte dat het weer "meezit" voor jullie.
    Heel veel succes en fietsplezier gewenst. Geniet van alle bezienswaardigheden en doe voorzichtig !!
  6. Gerrit:
    23 augustus 2021
    Mooi Kees en Mieke! Graag veel foto's plaatsen!
  7. Eugenie:
    23 augustus 2021
    Gelukkig na die natte dag nu een zonnige dag. Neem het zonnetje maar mee in jullie bagage, want dan zal het fietsen ook lekkerder gaan. Geniet van de omgeving en ik kijk uit naar jullie verhalen. Fiets ze en succes.