Dag 14 naar Dudelanger 90 km

15 juni 2023 - Dudelange, Luxemburg

Om 8 uur stond het ontbijt voor ons klaar. Voor Franse begrippen een goed en stevig ontbijt. We zijn nu bijna 2 weken onderweg. We hebben nog geen jas nodig gehad. Ook vandaag vertrokken we in ons shirtje. Het parcours was glooiend met af en toe een stevige klim. Maar goed te doen. Na 25km kwamen we eindelijk een supermarkt tegen. De Lidl. Boodschappen ingeslagen waaronder een doosje aardbeien voor de lunch. Lekker en gezond.

Na zo'n 40 km kwamen op een weg terecht die pas geleden voorzien was met nieuw grind. Het grind was nog niet ingereden, dat mochten wij doen. Wat was dat beroerd fietsen! Na 5km eindelijk weer een normaal wegdek. Maar er sleepte iets aan tegen mijn achterband. Ik kon niet ontdekken wat dat was. Het werd steeds erger, dus in de berm fiets op zijn kop en op onderzoek uit. Wat bleek een rubbertje aan de binnenkant van het achterspatbord sleepte tegen mijn achterband. Met een zakmes het rubbertje weggedrukt en het probleem was opgelost. Op dat moment stopte een aardige Fransman of hij kon helpen. Zijn hulp kwam een minuut te laat. Van al dat gedoe hadden we trek gekregen. Bij een kasteel stond een bankje in de schaduw. De aardbeien smaakte daar goed. Onze weg ging naar Cattenom, dit plaatsje staat bekend om zijn kerncentrales. Al van ver zag je de gigantische torens. Zonde van het landschap. Kees kwam nog een Westfriese windmolen tegen. Die moest op de foto. Het laatste stuk ging richting Luxemburg.  Ja, we zijn we zijn de grens gepasseerd.Als bewijs zouden we een foto maken van het grensbord. Ik moest het bordje wel aanwijzen. Kees liep er voorbij. We zijn nu aan aangekomen in Dudelanger. Een stad aan de grens. Voor ons een cultuurshock. Ten eerste het asfalt is hier mooi glad. Dat fietst veel fijner. En een heuse winkelstraat. We kunnen vanavond kiezen waar we willen eten. Straks nog last van keuzestress. Toen ik incheckte bij het hotel, er zijn hier geen campings in de buurt,vroeg ik waar de fietsen vannacht kunnen staan. Ze konden ergens beneden veilig staan. De fietsen gingen 1 voor 1in en liftje naar beneden. (Jammergenoeg geen foto gemaakt). Ook nog nooit meegemaakt. Daarna verdwenen de fietsen. Nu nog de vraag of ze morgen weer naar boven komen....

1. Anja:
    15 juni 2023
    Dat zal rot fietsen op grint.
    Gelukkig zijn de wegen nu beter en zijn er genoeg restaurantjes.jullie zijn echte toppers!
    Veel succes met fietsen.
  2. Mieke:
    15 juni 2023
    Hoi Anja,
    Ja dat losse grind is niets. Steeds wegspattende steentjes en kans op slippen en lekke banden. Nu in het stadje Dudelange veel winkels en aanbod van terrassen. Een andere wereld dan de laatste dagen!
  3. Wilma Gijzen-Bakker:
    16 juni 2023
    Mooi toch…
    je weet pas wat je mist, als het er niet is😀
    Natuur is prachtig, maar af en toe een beetje leven in de brouwerij (lees winkelstraat) is ook wel erg lekker.
    Veel plezier samen!…
    wij lezen/leven met jullie mee😀
  4. Gerrit:
    16 juni 2023
    Jullie laatste reisverhalen weer gelezen. Mooi hoor! Veel op karakter zie ik. En dat hebben jullie dus.

Wij zijn op dit moment (16 juni) in Holland. In Holland Michigan USA wel te verstaan!