Dag 15: een ' nieuwe trein ervaring' en 30 km gefietst.

16 juni 2023 - Troisvierges, Luxemburg

Na een hele warme nacht in het hotel in Dudelange, het raam konbmaar op een kiertje open, zaten we om 7.30 uur aan het ontbijt.  Het plan was om vandaag naar Luxemburg stad te fietsen en vandaar uit de trein naar Troisvierges te nemen. We reden de eerste kilometers richting Bettembourg. Daar kwamen we weer op de Groene Route naar Luxemburg stad. Het laatste stuk richting de stad was via een fietspad en langs een rivier. Bij 1 van de overgangen werden we staande gehouden door drie politie agenten. Wij dachten eerst het fietspad zal wel afgesloten zijn ivm een ongeluk of andere versperring. Zij zochten echter een verwarde persoon in een wit t-shirt en vroegen of wij die hadden gezien. Hierna konden we verder.

In de stad Luxemburg was een even zoeken naar de gare. Bij het station aangekomen konden we direct de trein pakken richting Ettelbruck. De trein ging niet rechtstreeks naar Troisvierges. Na een half uurtje treinen dachten we te kunnen overstappen op een andere trein. Niet dus! Wel stond er een bus klaar waar ook net onze twee fietsen in mee konden.  Nou de busrit was een sigtseeiing door Luxemburg. Vele hoogtes en haarspeldbochten gezien en een chauffeur die plankgas gaf. Na een uur bussen waren we om 13.00 uur in Troisvierges. We kwamen op het trein idee door Peter, de man van het Nederlandse stel die we deze week meerdere keren hebben ontmoet en  hier enthousiast over vertelde. Het was nou niet bepaald een prachtige ervaring maar weer eens wat anders en ook nog eens gratis OV in Luxemburg. We hebben hierdoor wel 70 kilometers overgeslagen. Want Mieke niet lekker zat. Ik liet haar weten dat we ons niet meer hoeven te bewijzen!

Om 14.00 uur stond ons tentje al heerlijk in het zonnetje. Ook komen er nu meerdere fiets vakantie gangers aan. En ja hoor, Peter en Margo kwamen ook rond 16. 00 uur de camping op fietsen. Zij hebben twee trajecten met de trein gedaan. Vanaf morgen gaan we de Vennbahn route rijden, ook onderdeel van de Groene Route, van Troisvierges naar Aken en vervolgens Heerlen. De Vennbahn is een traject  waar vroeger een oude spoorbaan heeft gelegen en om die reden dan ook met minder hoogtemeters. Morgen staat er een echte fietsdag op het programma met als einddoel Monschau. En zondag is het idee om een rustdag in te plannen!

1. Wilma Gijzen-Bakker:
    16 juni 2023
    Monschau is prachtig…ga zondag maar lekker sightseeen✌️
    En niet zo streng voor jezelf zijn Miek…die 70 km is een druppel op jullie gloeiende fietsplaat😀✌️
    Enjoy…wij genieten mee!
  2. Siem:
    16 juni 2023
    Je hebt helemaal gelijk met bewijzen, als je al zoveel kilometers gefietst. Veel plezier nog komende dagen.
  3. Emmy Kooiman:
    16 juni 2023
    Veel succes weer morgen. De Eifel is mooi hoor!
  4. Ina:
    17 juni 2023
    Fijn dat jullie steeds meer deze kant op komen, want de Vierdaagse start bijna 😉.
    En de gratis treinen in Luxemburg, daar kan het al jaren... Monschau is een prachtig oud, goed behouden stadje als ik Theo en Alex kan geloven. En dat kan ik. Geniet er weer lekker van, wij blijven met plezier lezen. Groetjes!