Konstantinovy Lazne - Rokycany 66 km. Door het "platte land"

8 september 2021 - Konstantinovy Lázne, Tsjechië

We konden vanaf 8 uur bij het ontbijt terecht. Tot onze verbazing was het al druk bezet. Vooral ouderen. Het dorpje was ook een kuuroord,  misschien gaan ze allemaal te kuren, zo dachten wij. Om 8.45 uur hadden we de tassen weer op de fiets gezet en nu nog even boodschappen halen. Gister zagen we dat er naast het hotel een Coop was, het leek erop dat deze gesloten was, het zag er uitgestroven uit. Tot onze verbazing was hij nu open. Een winkel vol levensmiddelen maar meer alcoholische dranken dan levensmiddelen. Groenten en fruit was er bijna niet. Ik moest Kees teleurstellen omdat ik zonder bananen naar buiten kwam.  Een dag zonder banaan moet kunnen. Als snel diende de eerste klim zich aan in het boerenland. Wat mij opviel is dat de koeien in de wei, hier achter houten hekken staan. Na klimmen komt dalen en dit herhaalde zich de hele ochtend door het heuvelachtige landschap. We fietsten langs de plaatselijke voetbalvereniging. 1 veld lang de weg. Dit zie je hier vaker. Leuk om even een foto van te nemen. Daarna fietsten we in een dorpje en ik zag een supermarkt, dat stond op de gevel. Het leek op een schuur. Ik wilde hier wel even binnen kijken en ik had een goed excuus om te kijken of ze daar bananen verkochten. Het was zeker een bezoekje waard. Weer een winkel overvol met spullen en ook rijk aan drank. En bananen! Daarna onze route richting Plzen vervolgd. De wegen waren goed en men is ook hier druk doende om de slechte wegen te herstellen. Het is misschien een idee om ook wat bankjes langs de weg te plaatsen want die zijn op het platteland schaars. Toen we in een stadje aankwamen waren er eindelijk bankjes om koffie te drinken. Na de koffie kwamen we al snel in  Plzen aan. De stad waar het bier is uitgevonden en de Skodafabriek staat. Een drukke stad met statige huizen en gebouwen. Je kunt zien dat het een rijke stad is geweest.  Ook nog even een foto van de op 3 na grootste synagoge ter wereld gemaakt. Op het grote plein onze broodjes gegeten en even door de stad gewandeld. Daarna weer op de fiets gestapt want we moesten nog langs brouwerij Pilsner Urquel. Een statige poort, dus even gestopt voor een foto. We waren snel de stad uit, terug naar de rustige wegen. Ook hier was het klimmen en dalen. Het was zonnig en warm, dan is het klimmen vrij zwaar, maar het ging goed. En als beloning krijg je telkens weer een afdaling. Rond 15.30 uur waren we bij het hotel. We hebben een aparte zit en slaapkamer. Best luxe. We wilden nadat we ons hadden gedouched koffie drinken op een terras op de hoek. Die hadden we gezien toen we hier aankwamen. We zeiden tegen elkaar hier kunnen wij straks een koppie doen. Niet dus. Het terras was ondertussen gesloten net als zoveel winkels. Ze sluiten hier eerder of wanneer ze zin hebben, ik weet het niet.  Veel winkels zijn dicht. Een ander terras was er niet behalve  het restaurant van ons hotel. Daar hebben wij koffie gedronken en aansluitend gegeten. Want in Tjsechie eten ze vroeg. Lekker gegeten en om half 7 waren wij klaar. Ze houden hier van opschieten. Morgen gaat de wekker weer op tijd. Het wordt weer warm. En hoe dichter we bij Praag komen hoe minder we moeten klimmen.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Wilma en Frank Gijzen:
    8 september 2021
    Toch wel lekker Mieke en Kees…iedere dag een kant en klare slaapplek met ontbijt…jullie “werken” hard genoeg😀
    Het einde is bijna in zicht…toppie hoor…ik doe het jullie niet na…ik hou het wel bij het lezen van jullie verslagen. Fijne avond en welterusten. Groetjes uit het warme Hoogkarspel…met airco op kantoor…en dat in september.
  2. Cas boukens:
    8 september 2021
    Ja in Tsjechie staan ze vroeg op en ze gaan vroeg naar bed. En ze zijn niet vies van een slokkie. Een hele andere cultuur. Leuk om dat allemaal te ontdekken. Fijn dat het lekker weer is. Nog heel veel fiets plezier.🍻😎
  3. Emmy Koeman:
    8 september 2021
    Wat geniet ik toch van jullie belevenissen 😄. Chapeau voor jullie doorzettings vermogen. Houdt vol, de finish komt snel dichterbij.
  4. Paulien Thomas:
    9 september 2021
    Hoi Mieke en Kees, jullie maken wat mee zo fietsende. Erg leuk om jullie te volgen en wat een prestatie. Wij zijn net terug van vakantie en hebben erg genoten. Absoluut niet zo actief als jullie en ik zou zeggen boek na jullie “vakantie” ook een weekje Parga. Zo’n weekje vakantie hebben jullie wel verdiend na zo’n tocht en het zijn dezelfde letters Parga/Praag. Nu hopelijk nog een paar zonnige fietsdagen en geniet in Praag.
  5. Mieke:
    9 september 2021
    Nog een ochtend fietsen en dan zijn we er. Het is ook wel fijn dat we er zijn. Nog een paar dagen de toerist uithangen en maandag met de trein naar huis. Maar ik denk dat een luier vakantie er niet in zit voor ons