Dag 8: Van Vezelay naar Nevers 98 km

28 augustus 2017 - Nevers, Frankrijk

Vanmorgen werden we beiden wakker, ieder in een slaapzaal, met een onbekende pelgrim. Het bleken Fransen te zijn, ook een echtpaar, die wandelend naar Assisi op weg waren. Het ontbijt bestond uit een bakkie thee en koffie, wat al voor ons klaar stond. Meer was er niet, dat had de goede man gister al gezegd. Hierna de bagage weer op de fietsen geladen en bij de bakker in Vezelay broodjes gekocht. Met een gevulde maag fietst toch beter! Na de nodige klimmetjes kwamen we rond 10.30 uur in het plaatsje Corbigny aan. De plaatselijke vaste gasten zaten al aan de wijn of bier, voor ons gewoon een café grande. Hierna over rustige wegen onze weg vervolgd.  Het plan was om in plaatsje Premery een pauze te nemen, water te verversen en onze lunch op te eten. Echter er was nergens een bankje of terrasje te vinden.

Daarom door gefietst op weg naar een plekje om te lunchen. In een klein gehuchtje, voor de kenners Wadway is er groot bij, de broodjes gegeten. Een tegenvaller was dat onze watervoorraad dusdanig was geslonken en het water in de bidons erg warm was geworden. Met nog 25 km te gaan, verder op weg naar Nevers. Mieke had het de laatste 20 km erg zwaar, zoals ze zelf zegt door te kort te hebben gedronken. In de voorstad van Nevers kwamen we een Leclerc supermarkt egen waar Mieke naast water oook voor ons beide een halve liter limonade drank kocht. Op het parkeerterrein waren deze dranken snel veroberd. In het centrum van Nevers kwamen we via de VVV bij een echt frans hotel terecht. In onze hotelkamer, mag je achter een gordijntje de douche gebruiken of je blaas legen. Trouwens de douche was na een dag als vandaag. circa 34 graden, een verademing. Voor het eten de stad een beetje verkend en een foto gemaakt van de rivier Loire. Over de brug van de Loire gaan we morgen een klein tochtje maken van 72 km. Mieke maakte nog een foto van het bordje met de richting Macon. Met Anneroos en Mats was Macon altijd de slaapplaats van onze tusenstop. opweg naar de camping. Het eerste deel van de Oude Wegen route zit er nu op, ruim 700 km gefietst met steeds prima weer. Geef mij die hitte maar! Nu gaan we starten met het tweede deel en komen dan plaatsen tegen als Rocamadour, Moissac en we willen ook nog een extra lusje maken richting Lourdes. Wij hopen dat het tweede deel van ruim 800 km net zo voorspoedig verloopt als de afgelopen dagen. Bon Camino!

1. Willy Schoon:
    29 augustus 2017
    Wat een moed om zoveel te fietsen en wat zien jullie veel!
    Fijne ervaringen. Veel plezier nog. Lieve groet, Willy