Terug naar Santiago de Compestela, op weg naar huis.

2 oktober 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

Na gister al wandelend het einde van de wereld, het einde van de Camino in Fisterre te hebben gezien was voor vandaag de terugreis naar Santiago gepland. Om 8.15 uur zaten we met een Duitse wandelaar (pelgrim) aan het ontbijt die in 9 jaar tijd een afstand van 3000 km had gelopen. Nu had hij het laatste stuk, een afstand van 900 km, in 1 keer gelopen. Ook hebben we vanmorgen afscheid genomen van Anne en Andre, zij zijn vanuit Roncesvalles met de E- bikes naar Finisterre gefiets en dat op 70 jarig leeftijd. Zo ervaar je dat iedereen op zijn eigen manier aan de Camino deelneemt. Om 9.45 uur vertrok onze bus, we namen de lange rit om van het landschap en de Atlantische kust te kunnen genieten. Na een rit van 3 uur kwamen we aan op het busstation van Santiago. In de stad hebben we een eerst een broodje gegeten. Hierna  zijn we lopend naar het voor ons bekende hotel gegaan. Bij aankomst bleek dat dat ze onze namen kwijt waren, we stonden nu geboekt onder Holland. Kortom toch een kamer voor ons maar dan onder de naam Holland, het kan slechter. Op de kamer hebben we een uur lang geprobeerd om in te checken voor onze vlucht van morgenochtend vroeg. Wat we ook probeerde het lukken ons niet om in te checken! Ook gaf het scherm op de telefoon en ipad aan dat alle gratis stoelen gereserveerd zijn en dat we voor 22 euro per stoel nog konden reserveren. Op een gegeven moment hebben we gebeld met vliegticket.nl en zij adviseerde ons gewoon morgen vroeg op de luchthaven in te checken. De receptiomiste wilde ons ook helpen, echter zij liep tegen dezelfde hobbels aan. We vertrouwen op St. Jacob en dat we morgen gewoon mee kunnen met de vlucht. Na dit gedoe zijn we lekker de stad ingegaan. Daar hebben we wat kleine souveniers gekocht en wat foto's genomen van aankomende pelgrims op het plein bij de kathedraal. Ook sprak ik daar een duitse man die samen met zijn vrouw en kinderen van 1 en 3 jaar een stuk van de Camino heeft gelopen. Ik heb van hem en de kleine een foto genomen. Rond 18.00 uur, dit keer op een hollandse tijd hebben we spaanse kroketjes als voorgerecht gegegeten en beide kip en patat als hoofdmenu. We zaten mooi buiten bij een terrasje bij een temperatuur van 20 graden. Dit wordt morgen thuis even schakelen naar de 14 of 15 graden.

We hebben beide genoten van onze Camino, onze weg en fietsreis naar Santiago de Compostela. Anders dan onderweg zijn tijdens een gewone fietsvakantie is dat je nu veel pelgrims steeds weer onderweg tegenkomt. Dat je verhalen met hen deelt, soms samen eet en dat je ook door de mensen onderweg geholpen wordt als pelgrim. Een mooie ervaring.  Voor 2020 hebben we nog geen concrete vakantie of fiets plannen. We weten zeker dat we volgend jaar een (kleine) fietsvakantie gaan ondernemen. Onder het motto' de weg ernaar toe is belangrijker dan het einddoel '  liggen er nog vele wegen, die te ontdekken zijn. Tot slot willen wij alle volgers bedanken voor het lezen van onze dagelijkse verhalen en de vele leuke reacties die we hebben gehad. Het is goed om te ervaren dat de pelgrims thuis zo met ons meeleven. Misschien hebben we jullie enthousiast gemaakt... Iedereen een ' Buen Camino' toegewenst.

1. Willy Schoon:
    2 oktober 2019
    Met interesse heb ik al jullie verslagen gelezen. Alle staan opgeslagen in een map in mijn computer. Ik hoop, dat jullie er lang van kunnen genieten; van alle ervaringen die jullie hebben opgedaan . je voelt je er wellicht rijker door.
    Ik wens jullie een goede terugreis en behouden thuiskomst. Jullie zullen wel, zekerdoor jullie kinderen, met vreugde verwelkomd worden. Lieve groet, Willy
  2. Hetty en Rob:
    2 oktober 2019
    Goeie reis naar huis. Trek maar een warme jas aan. Tot gauw weer een keer, Mieke.
  3. Anne Marie:
    2 oktober 2019
    Erg leuk om jullie reis zo mee te beleven.
    Goede reis terug.
  4. Gerrit:
    3 oktober 2019
    Mooi hoor!
  5. Corrie & Ton van der Meer:
    4 oktober 2019
    Super leuk om jullie te volgen. Super knap hoor. Goede thuisreis.
    Groet van Ton en ik
  6. Ina:
    8 oktober 2019
    Het laatste stuk van de reis niet helemaal goed gevokgd, maar jullie hebben het gehaald en genoten! Top! Wij spreken jullie later. En de naam Holland...broeder! Zuster!
  7. Wim:
    8 oktober 2019
    Het was fijn om jullie reisverhalen te lezen. Inmiddels zijn jullie, als alles goed gaat, weer terug in Nederland. Wie weet komen we elkaar nog een keer tegen. Zeg nooit nooit.

Hartelijke groeten, Wim