Naar Arzua, 83 km.

25 september 2019 - Arzúa, Spanje

Vanmorgen voor de verandering wakker geworden in een stapelbed. Zoals de laatste dagen was het s'morgens koud dus de lange broek maar weer aan. In de Refiugo was geen ontbijt daarom zijn we naar een hotel gegaan en hier konden we aanschuiven bij het ontbijt buffet. Prima voor elkaar. Met een goed ontbijt zijn we aan weer een klimetappe begonnen. Na een paar km werd het al warm en hebben we de lange broek maar weer uitgetrokken. Kleine klimmetjes volgenden elkaar op. Na 25 km hadden we een bakkie koffie verdient want daarna begon een grote klim van 12 km. Die viel erg mee. We kwamen een Belg tegen die we gister hadden ontmoet bij de koffiestop. Hij vertelde dat hij zijn rit gister eerder moest staken omdat hij door de regen onderkoeld was. Zover is het bij ons gelukkig niet gekomen. Na de klim kwamen we op de route van de wandelaars. Naarmate je dichter bij Santiago komt wordt het steeds drukker. Het leek wel een georganiseerde wandeltocht van Le Champion. Zo druk dat het was. Op sommige plaatsen staan ze in de rij voor een stempel. Ik ga dat niet doen want je kunt ze overal krijgen. En je hebt er maar 2 per dag nodig. Op deze route waren heel veel kleine stijle klimmetjes. We reden verder op de route door bossen afgewisseld met kleine dorpjes. Af en toe lijkt het of je terug in de tijd gaat. We fietsen door middeleeuwse dorpjes met  kerkjes en op elke kerktoren een ooievaarsnest, zijn hier nog volop. Ook het wegdek is soms uit die tijd. Gaten en scheuren in de weg zijn heel gewoon. We wilden wat eten en vonden langs de weg een gezellig en landelijk eettentje. Kees heeft daar een stempel gehaald. Er stond een tafeltje met een stempel dus hij kon zijn gang gaan. Weer op de fiets gestapt, we waren pas op de helft en door al dat klimmen begon de verzuring toe te slaan. Maar er kwamen wat afdalingen dus even rust. Daarna weer klimmen, het leek wel of ik niet meer vooruit kwam, mijn benen wilden niet meer. Bij de stijle klimmen maar even lopen en zo kwamen we toch op de plaats van bestemming. We hadden gister een apartment via Booking.com geboekt. Aangekomen op het adres bleek het een woonhuis te zijn in een apartementen complex. Op de bel gedrukt maar niemand deed open. Via de app van Booking.com heb ik contact gezocht met de eigenaressen. Ze zei dat ze een appje naar mij zou sturen met het sleuteladres. Een tijdje gewacht maar geen appie.Toen kwam er een buurman, hij heeft de mevrouw nogmaals gebeld en ze zou nu zelf de sleutel brengen.  Binnen no time was ze er. Jacob hielp ons weer! Al met al ruim een half uur verder. We hebben nu een 3-kamer flat ter beschikking en zijn van alle gemakken voorzien. Morgen ochtend kunnen we rustig aandoen want dan gaan we het laatste stukje van 45 km naar Santiago fietsen!