Dag 7 naar Vezelay 65 km

27 augustus 2017 - Vézelay, Frankrijk

Wat een nacht, we sliepen aan de voorkant van het hotel aan een drukke straat. Auto's raasden voorbij en de voorbijgaande mensen waren luidruchtig. Plus dat het ook nog eens bloedheet was op de kamer. Om 7 uur werden we gewekt door alle kerkklokken die Auxerre rijk is. We waren dus mooi op tijd wakker. Om 8 uur zaten we aan het ontbijt echt op zijn Frans, een paar croissants en een yoghurtje. Je moet het er maar mee doen. Snel op de fiets en bij de bakker broodjes inslaan en op de fruitkraam de dagelijkse bananen gekocht. De route was 45 km vlak langs het water, na een half uur fietsen was de weg afgesloten, wat nu? We hebben de kaart goed besturdeerd en naar de overkant van het water gegaan. Als snel waren we weer op de route. Bij een camping koffie gedronken. We kregen honger en zochten een plekje we onze broodjes op konden eten. Kees zag even geen asfalt, Aad, maar zag ergens veel mensen staan. We zijn er gestopt en als je de foto ziet, hoef ik geen uitleg te geven. Wij doen het die man niet na. Voor geen goud.  Omdat het een vlak traject is gingen we als een speer. Pas vlak voor Vezalay kregen we aardige klimmen voor de kiezen.Vlak voor Vezalay, zie foto, stond er een groep vrouwelijke wielrenners te pauzeren. We kregen applaus van ze. Even een praatje gemaakt en toen naar boven. Op naar de kathedraal hebben we een stempel gehaald, we kregen ook nog een kleine medaille met een beschermengel erop die ons tijdens de reis beschermd, we zullen het gaan zien. Nog even rond gekeken. Kees werd door een vrouw erop gewezen dat hij zijn helm nog op had. Daarna naar de het Pelgrimsbureu en om slaapplaats gevraagd. Jammer genoeg werden we niet door een monnik ontvangen maar een vrijwilliger, ook goed. Deze man vertelde ons over de regels en liet ons het gebouw zien. We slapen vannacht appart, Kees op de mannen zaal en ik op die van de vrouwen. Per zaal ongeveer 10 bedden, geen stapelbedden dit keer. Na ons te hebben opgefrist even het stadje bekeken, het staat op de wereldergoedlijst van UNESCO, dus moeten even cultuur snuiven. Snel gegeten in Vezelay, je had het voorgerecht nog niet op of het hoofdgerecht stond al voor ons neus. Nu even een bakkie in de Pelgrimsgite. Ik hoor net dat er nog een echtpaar is. Dus de drukte op de slaapzaal valt mee. Het was vandaag erg warm, de zon scheen volop en morgen wordt het opnieuw 30 graden. We vertrekken daarom op tijd naar Nevers ons volgende doel.

1. Paulien.boukens:
    27 augustus 2017
    ook wel weer apart om op zaal te slapen. we genieten van jullie verslagen, en leuke foto,s. wat een belevenis. nog veel plezier.
  2. Ineke:
    27 augustus 2017
    Wat een afstanden leggen jullie af. Leuk om al die bekende plaatsen te lezen waar wij ook door kwamen. Veel plezier!!
  3. Willy Schoon:
    27 augustus 2017
    Interessant om jullie verslag te lezen en de foto´s te bekijken.
    Prachtig, ik geniet ervan!
  4. Karin van der Gulik:
    Hallo Mieke en Kees,

Erg leuk om jullie reisverhalen te lezen, de eerste week zit er op, en al zoveel kilometers gefietst, wat een prestatie! Heel veel plezier met mooi weer!
  5. Rob Lamping:
    hoi Mieke en Kees,
    Net even alle tot nu toe gemiste verhalen gelezen en vanaf vandaag ga ik jullie bijzondere reis dagelijks volgen.
    Erg leuk.
    geniet er lekker van.
    groetjes Rob
  6. Mieke:
    28 augustus 2017
    We proberen elke dag foto's te maken. Dat lukt niet altijd. Je stapt niet steeds af als je wat moois ziet. Het was een bijzondere ervaring in zo'n klooster te slapen.
  7. Mieke:
    28 augustus 2017
    Ineke, voor jullie is het heel herkenbaar, dan zegt het je allemaal nog meer. De afstanden zijn voor ons goed te doen, we hebben veel getraind deze zomer en dat is te merken. Morgen nemen we wel genoeg water mee!
  8. Mieke:
    28 augustus 2017
    Karin, is het niet iets voor jouw om te doen, we komen onderweg veel kastelen tegen, leuk voor jouw om te bezoeken
  9. Mieke:
    28 augustus 2017
    Rob, je had nog wat in te halen, vanaf nu kun je het rustig aan doen. Wij fietsen wel verder
  10. Willy Schoon:
    29 augustus 2017
    Leuk, Mieke, om zelf ook te reageren!