Vandaag een dag met 2 gezichten: Cruz de Ferro en ontmoeting met Nederlands echtpaar.

23 september 2019 - Villafranca del Bierzo, Spanje

Maandag 23 september: de rit van Rabanal naar Villafranca del Bierzo 60 km.

Vanmorgen voor de eerste keer deze ( 2de) Camino startend met een ontbijtbuffet. Nu met broodjes op zijn Spaans en wat yoghurtjes met een goed gevulde maag op pad voor een rit van 60 kilometer. Bewust een wat korte rit vandaag vanwege de klim naar Cruz de Ferro. Gelijk na de start liep de weg gestaag op en was het 10 km klimmen a 7 % richting Cruz de Ferro.  De plek Cruz de Ferro is een simpele ijzeren kruis boven op het hoogte punt van de weg (1500 m) waar pelgrims symbolisch hun last afleggen of iemand gedenken. Dit door het neerleggen van een steen. Mieke had de steen een aantal dagen in haar tas mee. Ik heb de steen voor moeder Annie symbolisch bij dit kruis neergelegd. Op deze plek kwamen we ook twee fietsers tegen, een nederlands echtpaar, de man bleek een neef van Eugenie (een van onze volgers) te zijn. We sprake ze een tijdje en maakte een foto voor Eus. Na deze ontmoeting volgde nog een korte klim van 10% en hierna een korte afdaling richting een dorpje. Hier hebben we koffie gedronken met Andre ( neef van Eus) en Anne. Na de koffie volgde een lange afdaling van 6 kilometer. Je maakt zo snel meer meters echter het was ook wel wat koud tijdens het afdalen. Rond 12.30 uur kwamen we in het plaatsje Ponferrada aan. Daar zaten we opnieuw met andere medeplegrims op het terras. Met twee wandelaars, de een uit Ierland en nu woonachtig in Nederland en de ander uit Praag. Ook waren Andre en Anne, zittend aan een ander tafeltje, weer van de partij. Later kwamen vier Canadeze fietsers op het terras zitten. Het bleek dat 3 van de 4 in Amsterdam hun fietstocht naar Santiago gestart waren. Wat een internationaal gezeldschap. Volgens Mieke wordt mijn engels steeds beter. Ja, je moet je talen onderhouden! Na de lunch mochten we nog 25 kilometer fietsen richting onze slaapplaats in Villafranca del Bierzo. Al fietsend door kleine en bijna verlaten dorpjes, langs wijnvelden en het nodige klimwerk bereikte we rond 15.45 uur het hotel. Na een douche, de Wifi installeren, app contact met Anneroos en Mats ( gezinsapp) zijn we even wat bananen en broodjes wezen inkopen voor morgen. Mieke heeft ook nog haar banden opgepompt met onze nieuwe fietspompje met voetsteun. Met 4 barr voor de kenners. Morgen starten we opnieuw met een klim van 30 kilometer en slapen dan in een refugo in Sarria na een tocht van 79 kilometer. Een refugio is een slaapplaats waar vele pelgrims slapen met grotere slaapzalen en een goedkope overnachtingsplek. Wij hebben een 2 persoonskamer, toch wat privacy, voor 22,50 euro gereserveerd. Om 19.00 hebben we zodadelijk een diner afspraak met Anne en Andre. Via de Whats App is het makkelijk contact maken voor de moderne pelgrim. Voor nu lekkere trek en afwachten wat de rit voor morgen ons weer brengen gaat.

1. Paulien en cas.:
    23 september 2019
    Wat een gezelligheid allemaal. Toch leuk wat voor mensen je allemaal tegen komt. Nog heel veel plezier.😀🍌🗻
  2. Mirjam:
    23 september 2019
    Wat een mooie tocht maken jullie toch en heerlijk en interessant om te lezen. Zo te zien zijn er al heel wat mensen bij Cruz de Ferro geweest en allemaal met een eigen verhaal. Mooi!
  3. Eugenie:
    23 september 2019
    Wat toevallig dat jullie op die bijzondere plek mijn neef Andre en vrouw Anne uit Apeldoorn tegenkomen. Bijzonder dat jullie er achter kwamen dat het mijn neef is. Eet smakelijk en als je een wijntje erbij neemt dan weten zij wel welke je moet nemen. Het zijn echte wijnkenners. Doe ze de groeten.
  4. Mieke:
    Eugene, het was gezellig
  5. Mieke:
    23 september 2019
    Mirjam, het was zeker druk. Het is niet voor te stellen hoeveel mensen naar Santiago lopen. Het lijkt soms wel de vierdaagse van Nijmegen
  6. Mieke:
    23 september 2019
    Paulien en Cas, het was vandaag een tarrasjes-dag. We hebben langer op het terras gezeten dan gefietst. Moet kunnen voor een keer
  7. Willy Schoon:
    23 september 2019
    Fijn, dat jullie wat langer opeen terras konden zitten. Mag ook wel!
    Ook fijn, dat jullie de hoogste punt van de weg hebben kunnen bereiken en de sten konden neerleggen . Wat een rijke ervaringen!
    Veel succes morgen. Laat je verrassen wat die brengt! Groetjes, Willy