Rustdag Leon

21 september 2019 - León, Spanje

Na 7 dagen fietsen hadde we vandaag een rustdag ingepland in Leon. De stad Leon is de hoofdstad van de provincie en vooral bekend om zijn kathedraal welke zich op het hoogste punt van de stad bevindt. Een klein nadeel van een rustdag is... wat doe je nu op zo'n dag. Ja, natuurlijk de benen rust geven en je een beetje vervelen. Dat is nu precies wat we vandaag gedaan hebben!!!! Mieke zei vandaag verschillende keren ' ik ga niet teveel lopen hoor mijn benen moeten rust hebben'. Daar moet bij gezegd worden dat het weer, een beetje miezerig en een hollandse temperatuur van circa 15 graden niet echt uitnodigde om veel te wandelen. Misschien wel geluk bij een ongeluk dat we vandaag niet in deze miezerige regen de tocht verder naar Santiago zijn gaan fietsen.

Rond 8.30 stond ik bij de grote supermarkt hier om de hoek om broodjes te kopen. Het bleek dat de winkel pas om 9.00 uur open ging dus een half uurtje later maar inkopen gedaan. In de hotelkamer vandaag bruine broodjes met Goudse kaas en jam gegeten. Om 10.15 uur zijn we de stad in gegaan. Eerst 2 kerken bezocht. In 1 van de twee kerken was een kerkviering bezig in 1 van de bijgebouwen. Het zat er aardig vol met mensen om 10.30 uur op de zaterdagmorgen. Hierna kwamen we toevallig op de groenten en fruit markt terecht. Een bonte verzameling van kleurrijke kramen + parasols en kleine plaatselijke handelaren. Je zag er grote uien, een tafel vol met knoflook, zakken met bonen en meer van al dit groente en fruit. Ook zien we veel loten verkopers staan, zoals bekend is de Once loterij een bekend fenomeen bij de Spanjaarden en zeker met oud en nieuw jaar schijnt er in Spanje een comlete gekte te onstaan om deze loterij. De fiets met loten omhangen ( toch nog een fiets!) kon ik niet laten om te fotograveren. Wat verder opvalt in Spanje is het vele blauw (politie) op straat en in meerdere steden de kleine karretjes waarmee schoonmakers handmatig de straat schoon houden. Na de markt hebben we koffie gedronken met eindelijk een echt gebakje. Weer terug in het hotel was het tijd voor een siesta. Het is een rustdag dus gingen we beide even rusten op bed. Na de siesta zijn we rond 15.00 uur de stad weer in gegaan. Zittend onder een afdakje op een stoeppie hebben we onze broodjes genuttigd. Zo hadden we een mooi uitzicht op al die mensen die in deze winkelstraat zo langs je heen gaan. Bij al die mensen zagen we ook de nodige plegrims voorbij trekken. Je herkent ze vaak al aan hun wandelschoenen, slippers of sandalen met pleisters en hun overige outfit. Het bleef miezeren daarom maar een tweede bakkie leut gehaald in hetzelfde koffie tentje als vanmorgen. Van een oudere spaanse dame die ons aansprak kregen we beide een snoeppie.

Even nog terugkijkend en vooruitblikkend. We hebben de afgelopen 7 dagen 551 kilometers gefietst. Morgen fietsen we naar Rabanal een rit van 81 km. Met de rit van morgen erbij moeten we nog 344 kilometers fietsen om als einddoel Santiago de Compostela te bereiken. Daarbij moet wel gezegd worden dat de komende week de nodige hoogtemeters geklommen moet worden. We verwachten donderdag in Santiago te arriveren en willen dan waarschijnlijk ook nog de retourrit fietsen naar Finisterre.  Deze retourrit Santiago - Finisterre is nog 215 extra aan fiets kilometers. Zolang het onderweg zijn met de vele mooie ontmoetingen, vergezichten, de rust en de stiltes, de kleine en authentieke dorpjes en alle andere bijkomende zaken dan is het vooruitzicht van 215 extra kilometers een aantrekkelijk toetje. Dan maar een rustdag minder!

1. Ina:
    21 september 2019
    'Dan maar een rustdag minder' duidelijk een tekst van Kees ;)
    De lotenverkopers zoals jij het beschrijft zijn wij in een ander land ook tegengekomen. Volgens mij op Madeira, behorende bij Portugal.
    Trap morgen de pedalen weer lekker rond.
  2. Paulien Thomas:
    21 september 2019
    Wel ja, even lekker een rustdag en dan gelijk maar besluiten een extra 215 km te fietsen :-). Of het niets is.
    Maar zo te lezen gaan jullie lekker en komen deze 215 km ook nog wel uit jullie benen. Geniet en succes!
  3. Mieke:
    22 september 2019
    Paulien, we kunnen ook nog met de bus naar finisterre, maar wat zou jij doen? 3000 km fietsen en dan dat laatste kleine stukje met de bus. Nee, dat gaat hem niet worden