Met Kees en Mieke naar Santiago de Compostella

20 augustus 2017 - Hoogkarspel, Nederland

Vrijdag 19 mei starten wij met onze fietstocht naar Santiago de Compostele. We fietsen in 4 dagen naar Maastricht waar de fietstocht officieel begint. Maar omdat dit vanaf Hoogkarspel ongeveer 350 km fietsen is gaan wij nu al naar Maastricht fietsen en in Augustus zijn we van plan om de tocht naar Santiago daar te starten. We kunnen dan iets rustiger fietsen.

Dag 1 Hoogkarspel - Elspeet 88 km. Vanmorgen zijn we om 9.30 uur vanuit ons huis in de Lelielaan vertrokken. We vreesden het ergste voor de harde zuid-westen wind op de dijk naar Lelystad. Het begin viel ons erg mee totdat we bij het laatste stuk aankwamen  Windkracht 6 pal tegen. Dat was wel even afzien. Om 12.00 uur waren we pas bij de Bataviawerf aangekomen en daar trakteerden we ons zelf om een kop warme koffie. Daarna de tocht voortgezet en na 1,5 uur fietsen waren we in Harderwijk waar een ooievaar ons stond op te wachten. Ook daar hebben we ons zelf getrakteerd op koffie met wat lekkers erbij. Op het terras bij het stadhuis kwam er net een bruidspaar naar buiten en wij zaten eerste rang. Nadat we onze benen voldoende rust hadden gegeven hebben we nog even een wandeling door het stadje gemaakt en onze tocht naar Elspeet voortgezet. Het was een mooie tocht door het bos  en moesten even wachten voor een peleton amateur wielrenners, die de Veluwse Parel fietsten. Helaas hebben we nog geen wild kunnen spotten op  de ooievaar en een paar roofvogels na. Aangekomen in Elspeet naar het adres van Vrienden van de Fiets waar we een in een  mooie ruime kamer de nacht kunnen verblijven. We zitten in het centrum, dus lekker dicht bij de restaurants in het dorp waar we een wildstoofpotje hebben gegeten. Morgenochtend staat om 8.00 uur het ontbijt voor ons klaar en zullen we daarna  onze tocht voortzetten naar Limbrg.

Dag 2: Elspeet- Ottersum 101 KM

Vanmorgen werden we wakker en het zonnetje scheen. De gastvrouw had een rijk gevulde ontbijtmand neergezet  en hebben heerlijk zitten eten. Om 9.00 uur stapten we op de fiets. Direct vanaf de start een overharde weg door het bos van circa 10 kilometer. Ofwel direct de concentratie vasthouden met zo nu en dan pittige klimmentjes. In het bos kwamen we een stel wilde zwijnen tegen met jongen. Na het pad volgde een fietspad richting Apeldoorn, we fietsten langs het pretpark Koningin Julianatoren en Apenheul. Daar zijn we ooit met onze kindertjes geweest. Na bijna 2 uur fietsen  een terras stop met koffie en een Gelderse Verleiding. Dat is een krentenbol met slagroom. Hierna door richting Arnhem. Bij het station in Arnhem onze broodjes gegeten. De volgende plaatsen zouden Elst en Nijmegen worden. Al fietsend was het landschap veel anders dan gisteren. Vandaag door de bosssen, met regelmatige klimmentjes en afdaling en ook langs een militair terrein. Gisteren een dijk met windkracht 5/6 zuidwest tegen en daarna een wijds landschap (flevopolder). Wat is afwisselend?. In Nijmegen aangekomen scheen de zon uitbundig en hebben we een uur op het terras gezeten. We hadden de tijd want ons slaapadres in Ottersum( bij Gennep) zou na 18.45 uur thuis zijn. Het laaste stuk Nijmegen- Ottersum fietste ook prettig, de zon en het golvende parcours deed ons goed. Mieke verteerde de 101 km vandaag ook moeiteloos. Bij het adres in Ottersum werden we gastvrij ontvangen in een heuse villa. Een ruime kamer opnieuw met ook een eigen badkamer en toilet. Na ons opgefrist te hebben konden we lopend naar een gezellige eettent. We hadden het graag voor over dat we 40 minuten moetsten wachten totdat er een tafel vrij kwam. Met rode koppen, verbrand en rozig van de zon,  kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Morgen weer een nieuwe dag. Op weg  naar een nieuwe plaats die ons iets boven Maastricht moet gaan brengen.

Dag 3 Ottersum-Echt 105 km

Vanmorgen scheen de zon al vroeg bij ons in de kamer, het beloofde een mooie dag te worden. Het ontbijt stond om half 9 voor ons klaar en het was weer voortreffelijk. Nadat we afscheid hadden genomen van de gastvrouw hebben we onze route voortgezet, we wisten nog niet waar we zouden eindigen maar dat is een latere zorg eerst maar een eind fietsen. We hebben koffie gedronken met uiteraard Limburgse vlaai op het terras in een klein dorpje bij een echte dorpskroeg. In Arcen zagen we dat de Spar op zondag open was en daar hebben we de lunch gekocht . Aangekomen in Venlo was het gezellig druk en daar hebben we geluncht op het gras. Er was een waterpolo wedstrijd maar dan met kano's. Ook hebben wij daar naar ons logeeradres gebeld. Vanavond slapen we in Echt. het is nog wel een stukje fietsen maar dat moet lukken. We zijn weer verder afgezakt langs de Maas naar het zuiden. Nog even met een pontje naar de overkant en weer verder. Bij een volgend dorp was de weg afgesloten, dus toen maar een stukje lopen, daar kwamen we in een dorpsfeest terecht. Het was er erg gezellig, toch maar doorgelopen en aan het einde van het dorp weer op de fiets gestapt richting Roermond. Het was mooi weer, de zon scheen volop dus hebben we daar maar weer een terrasje gepakt. We hadden er al 90 km opzitten en wilden we even uitrusten.De laatste kilometers naar Echt hebben we niet volgens de route gereden maar zijn we rechtstreeks naar het adres gefietst. We werden daar hartelijk ontvangen en kennis gemaakt met de gastheer en vrouw onder het genot van een kopje koffie . We kregen de hele bovenverdieping voor ons zelf. s'avonds bij de Griek gegeten en weer op tijd naar bed. Morgen weer vroeg op om het laatste stukje naar Maastricht te fietsen.

Dag 4 Echt - Maastricht 56 km

Vanmorgen hadden we op onze kamer het ontbijt wat we zelf klaar moesten maken. Ook wel leuk voor de verandering. Weer vroeg op pad. De laatste kilometers langs de Maas, een mooie route, een echte aanrader. Na ongeveer 35 km lustten we wel een kopje koffie, maar op maandagochtend is er niets open. Bij elk dorp waar we kwamen was alles dicht. Dus maar weer doorfietsen en op naar de volgende. Nergens koffie te krijgen. Toen we vlakbij Maastricht waren besloten we om daar maar een bakkie te doen. Maar dat was 12.00 uur en na 50 km fietsen. We hebben ons daar getrakteerd op een punt lekker vlaai en koffie. Nog even broodjes gekocht voor in de trein en om 13.00 richting Hoogkarspel vertrokken. De treinreis verliep vlekkeloos. In Sloterdijk  moesten we overstappen,op het zelfde perron. Handig, met die fietsen. Geen gedoe met de lift. Om half 5 kwamen we in Hoogkarspel aan.

Ons eerste gedeelte van de tocht naar Santiago de Compostella zit erop. We kijken terug op een paar mooie dagen met in het begin veel wind op de dijk tot 25 graden in Maastricht. We hebben nog een paar maanden van voorbereiding voor de boeg en zullen daar zeker gebruik van maken.

Zondag 20 augustus: de fietsen staan klaar voor het vertrek.

Nog 1 nachtje thuis slapen en dan gaan we echt op weg! Een gek idee hoor, zo'n 6 weken met zijn tweén op de fiets onderweg zijn en alles ( thuis, vrienden, je werk) achterlatend. Anders dan een gewone vakantie en.... we gaan het ervaren.

De afgelopen 3 maanden hebben we de nodige kilometers gefietst en ook wat gelezen van andere reizigers die ons zijn voorgegaan. We hebben, zoals sommige soms aan ons vragen, niets verder geregeld. Dus iedere dag zien we wel hoe ver we komen, waar we slapen en wat we gaan meemaken. Mieke heeft de laatste maand regelmatig op de spinning fiets haar spieren sterker getraind. Samen zijn we in het weekend van 5-6 augustus naar Anneroos en Martijn in Leiden gefietst. Een prachtige fietstocht van 140 (zaterdag) en 120 (zondag). Op het vlakke ging ons dat goed af. We logeerde deze zaterdag bij Hans en Heleen in Voorschoten. Hans vertelde enthousiast over zijn fietsreis naar Santiago die hij 5 jaar geleden had gemaakt. Sindsdien stelt hij zijn huis open voor fietsers en wandelaars die 'als vrienden op de fiets'bij hen thuis komen logeren.

De fietsen hebben hun APK gehad bij de fietsenmaker. De tassen zijn bijna gepakt. Iedereen bedankt voor de wensen via de app of de kaartjes. Met jullie support gaan wij het avontuur tegemoet. Wij zijn van plan om dagelijks een stukje te schrijven en indien mogelijk dit te versturen naar jullie volgers. Een reactie, zeker op de moeilijke momenten in de klim, zijn welkom!

1. Ina:
    20 augustus 2017
    Spannend! Dat lijkt ons ook, maar een avontuur, een mooi avontuur naar we hopen!
    We wensen jullie dat toe. Met prachtige, bijzondere, ontroerende, opwindende ervaringen onderweg. En misschien toch spierpijn ondanks alle training...
    We gaan het lezen... graag!
    Succes!
    Liefs, Ina
  2. Mariët:
    20 augustus 2017
    Zet hem op Kees en Mieke. Veel plezier en een prachtig avontuur!!
  3. Willy Schoon:
    20 augustus 2017
    Wat hebben jullie in deze afgelopen dagen al veel meegemaakt! Ik bewonder jullie energie en moed. Jullie verslag met veel plezier gelezen. Heel prettig geschreven, Mieke!
    Ik zie al uit naar de volgende verslagen. Heel veel goeds en mooie ervaringen, onderweg, al zal het ook wel eens moeilijk zijn. I*k leef met jullie mee!
    Lieve groet, Willy
  4. Carina Bakker:
    20 augustus 2017
    Hardstikke leuk dat jullie die verslagen willen delen. Wij wensen jullie heel veel succes , fietsplezier en weinig bandenpech toe in dit grote avontuur !!
    Doe voorzichtig en geniet van alle bezienswaardigheden op jullie route.
  5. Silvia Slagter:
    20 augustus 2017
    Veel succes Kees en Mieke, maar vooral ook veel plezier samen op deze reis
  6. Koos en Leni Schoon:
    20 augustus 2017
    Wij wensen jullie heel veel fietsplezier met mooi weer toe.
    Veel doorzettingsvermogen bij het vele afzien en geniet van de vele vergezichten die jullie te zien krijgen en niet te snel de bergen af.
    Veel succes en gezond weer terug, maar dat duurt nog even.
    Hartelijke groet.
  7. Corrie & Ton van der Meer:
    21 augustus 2017
    Goede reis en veel plezier samen. Tot over een heleboel weken . Groetjes van ons
  8. Siem:
    21 augustus 2017
    Heel veel plezier de komende 6 wkn, hoop dat jullie leuke dingen onderweg gaan meemaken. Gr
  9. Ineke:
    21 augustus 2017
    heel veel plezier onderweg, met leuke ontmoetingen, goeie ervaringen en gezellige overnachtingsplaatsen!