Naar het einde van de wereld, het eind van onze Camino.

30 september 2019 - Fisterra, Spanje

Vandaag stond de laatste rit op het programma. Een tocht van 68 km van Noia naar Finisterre en doorfietsend naar Fisterre. Fisterre wordt door de pelgrims gezien als het eind van de wereld en daar aangekomen als eindbestemming van de Camino ( = de weg) eindig je bij het 0-km punt. Onze weg was vandaag ook door een mistig landschap en echt een dag fietsend naar het einde van de wereld. Na het ontbijt bij een soort Mac Donald moesten we tot ruim 9.00 uur wachten totdat onze fietsen werden vrij gegeven. De dame van het hostel was niet eerder dan 9.00 uur op het hostel aanwezig. Direct bij de start de ovenschoenen en de korte regenbroek aangetrokken. Het was niet koud maar door een mistig landschap en soms een miezirig regentjes vervolgde wij onze weg naar Finisterre. Voor de veiligheid ook de hele dag met het achterlicht aan gereden al moet ik zeggen dat de spaanse auto chauffeurs met een grote boog om je heen rijden en zich netjes gedragen in het verkeer. Na 10 km vervolgde een serieuze inspanning, een klim van 10 kilometer richting het eerste dorp. De bovenbenen voor de laatste keer echt aan het werk zetten met als beloning een bakkie koffie in de tabacco zaak in het eerste beste dorp. Bij de koffie krijg je hier ook altijd voor dezelfde prijs 1 of meer lekkere koekje erbij. Na de koffie nog bijna 50 km te gaan en nog steeds een klein en mistig landschap. We kwamen door een oud en karakerstiek dorp waar we weer de horeo's tegenkwamen. Ook zagen we nu meerdere pelgrims lopen die na Santiago ook de weg naar Finistere vervolgden. Na opnieuw klimmen en een afdaling van 9 km met een nat wegdek aten we ons broodje op in een soort bushokje. Hier kwamen we opnieuw het Belgisch echtpaar tegen wat voor de eerste keer op fietsvakantie is. Hij zou oorspronkelijk met een vriend gaan, deze haakte echter af. Nu rijdt zijn vrouw op een elektrische fiets en hij op eigen spierkracht. Een van hun vrienden wie de laatste 2 dagen meerijdt met de auto op de route rijdt hen en de fietsen de komende dagen weer naar huis. Rond 15.00 uur was het zover. De laatste kilometers van onze Camino, die we startte in 2017, reden we over het wegdek richting Fisterre. Bij de paal met het 0 km punt lieten we een foto maken en Mieke maken nog enkele foto's waar je vanaf het land alleen maar mist ziet. Terugrijden richting het hotel in Finisterre besef je dat onze fietstocht er nu echt op zit. Een prachtige en soms emotionele fietstocht vol indrukken en elke dag weer iets nieuws mogen ontdekken. Bij het hotel aankomend was he vervoersbedrijf die onze fietsen + bagage terug naar Nederland brengt al aanwezig. Met een fohn hebben we de fietsschoenen en enkele kledingstukken snel droog gefohnd. Je kan immers maar beperkt handbagage meenemen met het vliegtuig. Morgen gaan we Finisterre verder ontdekken en dan woensdag met de bus terug naar Santiago. Nog even zonder fiets onze Camino laten inwerken en dan terug naar huis. Naar huis om verder de weg van het dagelijks leven weer op te pakken. Tot gauw.

1. Silvia Slagter:
    30 september 2019
    moe maar voldaan: klasse Kees en Mieke!
  2. Emmy Kooiman:
    30 september 2019
    Gelukkig alles goed volbracht. Jullie droom is gelukt. Fijne terugreis!
  3. Willy Schoon:
    30 september 2019
    Fijn, dat alles goed gelukt is. Een mooie herinnering voor heel je verdere leven, denk ik.
    Geniet er dan ook lekker van na. Hopelijk hebben jullie de laatste dag en de eindreis ook mooie ervaringen. Ik zie er naar uit om jullie weer te ontmoeten of om van het laatste eindje nog iets te horen.
    Hartelijke groet en tot ziens, Willy
  4. Yvonne:
    30 september 2019
    Daar kunnen jullie trots op zijn.
    Weer een ervaring rijker.
  5. Gisela Juttner:
    1 oktober 2019
    Wat heb ik een respect voor jullie! Jammer dat de tijd om is. Was boeiend om te volgen. Bedankt !!!!!
  6. Mariët:
    1 oktober 2019
    Helemaal gelukt! Mooi toch weer. En nu op naar huis, naar het gewone leven.
    Goede terugreis!