Dag 16, Cheb - Frantiskovy Lazne - Cheb 18 km. Dagje kuuroord

6 september 2021 - Cheb, Tsjechië

We hebben gordijnen, waar je doorheen kijken. Daarom waren we al vroeg wakker. Om 7.45 uur aan het ontbijt en dat op een rustdag. We waren de eerste. Na het ontbijt de fietsen gepakt en Kees zijn voorband was lek. Niet zo gek met al die onverharde paden. Om de hoek zit een fietsenmaker. Binnen 10 minuten was hij klaar en dat voor maar 8 euro inclusief nieuwe binnenband. Daar gaan wij niet voor aan de gang met een klein fietspompje.

Daarna plannen gemaakt voor de komende dag. Zoals gewoonlijk pluist Kees alles uit en hij zag een paar dagen geleden dat er in de buurt een Kuuroord is in het plaatsje Frantiskovy Lazne. En we wilden het wel eens mee maken. Onze zwemkleding, die we al jaren niet hebben gebruikt, hebben we onder in de tas mee genomen, voor het geval dat...Weinig gewicht, dus dat kan. Bij de kassa kwam de discussie voor hoeveel uur we een kaartje kochten. Kees vond 2 uur lang zat en ik wilde rustig aan doen en voor 4 uur een kaartje.. Er was ook een sauna en  met 1 rondje sauna ben je zo een uur kwijt. Ik kreeg mijn zin. Het was een groot zwembad met veel bubbelbaden. De 70-plussers waren in de meerderheid. De sauna stelde niets voor, er was alleen een gewone finse sauna met houten banken en een koude douche meer niet. Dus dat rondje sauna was snel gedaan.  De echte bronnen die bleken bij de peperdure hotels te zitten. Er was ook een zonneweide en lekker op een bedje gelegen. Na 2 en een half uur hadden we het wel gezien. Ik heb nog nooit zo'n rustige rustdag gehad. Want Kees verzint altijd wel iets om naar toe te gaan, nu ook maar dit was anders. Daarna nog het dorp in met de hotels. Daar keken wij onze ogen uit. Zo mooi. Het kuuroord is rond 1800 voor de rijken gebouwd en dat kon je wel zien.

Toen terug naar Ched fietsen. Met Googlemaps is dat eenvoudig, zou je denken, maar hier vind hij geen fietsroute. Dan maar via de wandelroute. We zijn weer goed bij het hotel aangekomen. Daarna nog even wat gedronken. Je kunt hier goedkoper bier drinken dan frisdrank, is ons opgevallen. Er wordt ook veel limonade gedronken met fruit erin. Dat heb ik ook al een paar keer gedronken en is heel lekker. Vanavond gingen we ergens eten en de helft van de menukaart hadden ze niet. Dit was gister ook zo bij een ander restaurant, We zullen dit waarschijnlijk wel vaker tegenkomen. De menukaart is voor ons niet te lezen. Gelukkig hebben ze hier een Duitse versie.

Morgen gaan we onze tocht weer voortzetten, het wordt opnieuw klimmen geblazen. Wie weet hebben de bubbelbaden wonderen gedaan en vliegen we de bergen op.

1. Silvia Slagter:
    6 september 2021
    Lekker hoor Mieke zo'n rustige rustdag: ben je we aan toe na al die avonturen.
  2. Theo:
    6 september 2021
    Helemaal opgeknapt als ik dit zo lees. Jullie kunnen zo weer vele km-ers fietsen. Op naar Praag ! Wanneer komen jullie daar aan?
  3. Mieke:
    Hoi Ted,
    We hebben morgen en woensdag nog 2 pittige tochtem voor de boeg. Daarna op donderdag minder klimmen en vrijdag de feestrit, net als in de Tour, maar nu naar Praag. Vrijdag zo direct in de middag zullen we Hiet arriveren. We blijven dan tot en met zondag in Praag en pakken maandagochtend vroeg de trein terug.
    De eerste kilometers ook bij jullie goed gegaan. Veel drinken en nog geen ruzie??
  4. Emmy Kooiman:
    6 september 2021
    Heerlijk weer relaxed! Mooi kuuroord hoor. Veel plezier nog op jullie verdere tocht op weg naar Praag. Wij zitten nu in een groot huis in Ermelo. Morgen ook fietsen.🚴‍♀️🚴‍♂️ Niet zulke barre tochten hoor!😜🙋‍♀️🧔🏻
  5. Yvonne:
    6 september 2021
    Dat ze de menukaarten dan niet aanpassen,
    Moet je hier nog niet voor je bestek betalen, 😄 zoals in Italië.
  6. Theo:
    6 september 2021
    Dat wordt dus nog even flink zweten voor jullie. Succes. Ruzie? Wij gaan altijd heel lief met elkaar om 💑. We gaan morgen van start, 24 km voor de boeg, genieten vh Brabantse landschap.
  7. Mariët:
    7 september 2021
    Lekker hoor Mieke, eindelijk ook eens een rustdag. Nu nog effe bikkelen en dan Praag bezichtigen. Veel plezier nog!
  8. Mieke:
    7 september 2021
    Het was zeker bikkelen vandaag. Wat een dag. Je leest het vanavond wel. Het is Kees zijn beurt om te schrijven. Kan ik lekker uitrusten