Dag 15: Bischofsgrun- Cheb 69 km- de grens zonder controle gepasseerd

5 september 2021 - Cheb, Tsjechië

Na het ontbijt in ons gasthof, moeder en dochter( de gastvrouwen) waren weer gezellig en druk doende aanwezig. Om 8.45 uur op de fiets gestapt. Na 500 meter reden we in het skioord langs de ski schans. De eerste 5 kwartier was pittig doordat we continue moesten klimmen en steeds op onverharde paden reden. Deze paden kosten meer kracht en inspanning bij zowel het klimmen als het dalen. Hierna was het een afwisseling van dalen en klimmen maar nu ook op gewone wegen als op onverharde paden. Voor de koffie kregen we een afdaling voor onze kiezen waarbij het een kunst was om voorbij en langs de gaten in het wegdek te manovreren. Gelukkig kregen we later vanuit het bos ook een afdaling waarbij wij de 50 km per uur haalden. Het afdalen is dan echt een prachtige belevenis als fietser! Ook reden we nog langs Mehlmeisel waar ze een automuseum hebben. Voor ons vandaag echter geen Max Verstappen op het menu.

Dit keer lukte het ons opnieuw om rond 12.00 uur onze meegebrachte broodjes + bananen te eten. Nu in het plaatsje Marktredwitz. Hierna reden we langs kleine plaatsjes en verder slingerd langs weilanden, beekjes en bospaden. Opvallend is dat je ok hier bijna geen fietsers tegenkomt behalve een aantal mountain bikers met stevige en dikke banden. Ook kwamen we opnieuw een leuk zitje/bankje tegen met een fiets als aanduiding. Mieke nam ook een uitkijkpost/toren om wild te spotten op de foto. Deze torens komen we al vanaf het begin van onze route in Duitsland tegen.

Om 14.00 uur kwamen we Tsjechie binnen via een bospad. Wel een bord van Tsjechie en een grenspaal maar geen grenscontrole. Na het bospad reden we op een autoweg aan de linkerkant op een soort van halve vluchtstrook. Toch wel vreemd om op de snelweg verder je route te vervolgen maar de fietsbordjes en mijn navigatie gaven tocht echt deze weg aan. gelukkig was het niet druk op de weg. Mieke opperde al om een volgende keer 2 gele hesjes mee te nemen. Vanaf de weg en nog een stuk over een bospad en park kwamen we het centrum van Cheb binnen. Een mooi plein met veel gekleurde gebouwen en aansluitend een voetgangerszone met winkels en eetgelegenheden.  Snel het hotel gevonden. We hebben hier voor 2 nachten geboekt omdat de treinreis terug op maandag 13 september geboekt kon worden. Morgen dus een rustdag. Zojuist Tsjechisch kronen gepind en ergens snel gegegeten. Dit laatste lag niet aan ons maar meer aan het restaurant. Hier wordt ook nog steeds met cash betaald. Men vraagt wel of f we willen betalen in euro's of in kronen. Pin betalingen hebben ze hier nog niet ondekt of wil men niet vanwege andere redenen?

Al met al weer een mooie tocht vandaag. Mieke vond het de zwaarste toch tot nu toe. Het rijden door het Fichtelgebergte was soms afzien. Morgen een rustdag en dan onze weg vervolgen naar Praag.

1. Cas boukens:
    5 september 2021
    Ik vind het dood eng om op onverharde wegen te fietsen . Laat staan ook nog eens met klimmen en dalen. Dat lijkt mij ook erg zwaar. Maar jullie zijn in Tsjechie aan gekomen. Vast weer andere gewoontes. Leuk om te ontdekken. Geniet morgen van jullie verdiende rustdag. 🍻😎
  2. Mieke:
    6 september 2021
    Vooral het dalen is geen pretje met al die kiezels en kuilen. Het blijft goed oppassen. Het is hier heel anders dan in Duitsland. Gelukkig hadden ze de menukaart in het Duits. Er is geen touw aan vast te knopen
  3. Wilma en Frank Gijzen:
    6 september 2021
    Welkom in Tsjechie…wat een belevenis. Rijden langs de snelweg lijkt mij ook niet fijn…gele hesjes is wel zo veilig. Geniet van jullie vrije dag Kees en Mieke.
  4. Mieke:
    6 september 2021
    Het is de bedoeling dat we vandaag naar een kuuroord gaan. Kunnen we even bijkomen
  5. Wilma en Frank Gijzen:
    Nohhhh wat lekker…