Saint Jean de Port naar Espinal Spanje 35 km

10 september 2017 - Espinal, Spanje

We zijn in Spanje!!! Vanmorgen werden we wakker met regen. Toch uit bed gestapt en naar de ontbijtzaal gegaan. Er schoof ook een duits echtpaar aan die ons voor gek verklaarde dat we op de fiets naar Santiago gingen, Zij wandelenden in de omgeving elke dag. Het bleef maar regenen, om 10.00 uur werd het wat droger en zijn gewapend in regenkleding vertrokken. Al snel kwamen een fransman tegen op de fiets met blote voeten in sandalen, ik kreeg het meteen al koud toen ik het zag. We waren hem al snel kwijt in de klim, we fietsten harder. De eerste 8 km was een makkie en het was droog. Op 8 km de was enige koffiestop, dat hadden ze ons verteld bij het pelgrimssteunpunt, dus daar nog even een  bakkie gedaan. We zaten er nog niet of het begon te plenzen. Mooi, wij zitten lekker droog. We moesten ook weer verder en de regen werd minder. We zijn vol optimisme vertrokken. Dat hebben we geweten. De klim werd steiler tot 8% en het regende de meeste tijd hard.Het water spoelde naar beneden. Het werd ook nog eens mistig. Kees wachtte op mij en zag mij nauwelijks. De klim was  lang maar niet overdreven zwaar. We hadden de mazzel dat we op de laatse kilometers de wind in de rug hadden. We zagen de fransman die we eerder tegenkwamen lopend verdergaan, hij had geen koffie gedronken. En we haalden hem in. Uiteindelijk na 3 uur inclusief koffie drinken en een broodje eten boven, 1057 meter hoog en 25 km klimmen. De gevreesde Pyreneeën hebben overwonnen. Afdalen en naar beneden. Wat was dat koud! We waren door het zweten in de regenkleding van binnen ook nat geworden. Ik heb nog een extra jas aangetrokken en toen zijn we verder gegaan.  We waren al snel bij de gite, een nette mooie gite en omdat we de eerste waren mochten we zelf kiezen waar we slapen, we kozen 2 bedden naast elkaar en niet in aparte kamers. Logistiek is dat niet handig voor ons. Er staat hier een wasmachine en een droger, alle natte kleding is alweer droog. De warme truien zijn voor het eerst uit de tas gehaald. De mensen komen langzaam binnen druppelen. Nu regent het nog steeds, vanavond hier beneden in het restaurant eten, kost 10,50 euro, 3 gangen menu. Daar doen we het voor. Morgen zijn de weersvoorspellingen  beter. Kees is nu bezig met de planning voor de komende dagen. Ik laat me verrassen!

Kees: Onze medereiger Wim is vandaag niet vertrokken en bij zijn  tentje  gebleven. Dit vanwege  de hevige  regenval. Via Whatsapp contact hebben we elkaar gesproken. Nog een feitje over het betalingsverkeer in Frankrijk, dit kan nu wel nu we in Spanje zitten. Gisteren bij een pinopname kregen  wij voor  de eerste  keer  de tekst  in het Nederlands  op het scherm,  modern  dus! Later bij de Casino supermarkt  werd er nog betaald  met een bankcheque, dit nam aardig  veel  tijd in beslag.

1. Willy Schoon:
    10 september 2017
    Hartelijk dank voor het weer spannend verslag en de mooie foto's. Jullie worden wel weerbaar met al die regen, tegenwind en klimmen. Maar weerbaar waren jullie eigenlijk al, anders hadden jullie het niet zo ver al gebracht. Petje af, hoor!
    Hartelijke groet, Willy
  2. Wilma en Frank Gijzen:
    10 september 2017
    TOPPERS zijn jullie Mieke en Kees en dat een kopje koffie het verschil kan maken :)
    Wij duimen voor mooi en droog weer de komende dagen, want dat hebben jullie absoluut verdiend. Lieve groet van Wilma en Frank uit Hoogkarspel.
  3. Eugenie:
    11 september 2017
    Jeetje wat een rit met die regen en dan nog mistig en nog eens een zware klim. Ik neem m'n petje voor jullie af. Het zal niet lekker geweest zijn.
    Jullie laten zien dat jullie het eindpunt met alle weersomstandigheden kunnen halen. Succes met de verdere rit en hopelijk met beter weer.
  4. Theo:
    11 september 2017
    Bikkels, goed gedaan. Weer of geen weer, gewoon doorgaan. Prima. Succes in Spanje.
  5. Mieke:
    11 september 2017
    Wilma, blijf maar voor ons duimen, vandaag begon nat maar het werd snel droog en vanmiddag scheen de zon. Morgen wordt er ook goed weer voorspeld.
  6. Mieke:
    11 september 2017
    Eugenie, Nou ja bikkels, we moeten toch die berg over, dus je kan wel zeuren maar dat helpt niet. Gewoon gaan en dan gaat het vanzelf. De afdaling vond ik erger dan de klim, ik had het steenkoud.
  7. Mieke:
    11 september 2017
    Theo, Jij loopt de 4 daagse, dat is ook een prestatie, vanmorgen sprak Kees iemand uit Malta en die begon hierover. Haar man had mee gelopen. De regen op de klim deed ons denken aan de Fjoertoer. Iemand in de Gite liet een filmpje zien die ze tijdens de wandeling op de zelfde klim, gister had gemaakt. Daar werd je niet vrolijk van.