Dag 20: rustdag in pelgrimsplaats St Pied de Port

9 september 2017 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Vanmorgen pas om 8.30 uur aan het ontbijt. Een mooie zaal met uitzicht op de Pyrieeen. Het beleg voor het ontbijt bestond uit jam, jam of jam. Na het ontbijt zijn we naar het stadje gewandeld. Daar het tweede boekje ' de oude wegen' op de post naar huis verstuurd. Dit scheelt toch weer 380 gram en overtollige bagage. Daarna het steunpunt voor de pelgrims bezocht, zie de foto met Mieke. Op een terrasje genoten van een grand cafe noir en voor de lunch inkopen gedaan. S' middags hebben we anderhalf uur op bed gerust, dit schijnt goed te zijn voor wielrenners. Na 15.30 uur opnieuw wat foto's genomen van het stadje en de vele wandelaars die je hier tegenkomt. Weer terug in ons chambre d'hote de rit voor morgen nog een keer bestudeert en een slaappplaats proberen te regelen. We gaan morgen de Alto Ibafieta pas (Roelandspas) over een klim van circa 26 kilometer. In Espinal, op 35 km afstand, hebben we een slaapplaats weten te reserveren waar we gescheiden zullen slapen, op twee verschillende slaapzalen. Ja, het begint al te wennen! Met de regenjassen aan, het regende vandaag dan weer wel en dan weer niet, zijn we lopend naar een restaurant gegaan. Al binnenkomend zagen we de fietser zitten die we de afgelopen weken al 2 keer eerder waren tegengekomen. Samen met hem, Wim Sloot hebben we lekker gegeten. Wim had vandaag nog 50 km gefietst en hij gaat morgen ook de pas over naar Spanje. Het is niet zijn eerste fietsreis en tot nu toe gaat het goed met Wim. We hebben onze Whats app nummers uitgewisseld om elkaar op de hoogte te houden van onze vorderingen en wel en wee. Zoals ik hier al beschreef hebben we vanmorgen het tweede deel,van de in totaal 3 boekjes, op de post gedaan. Van het hele traject van Maastricht via Aken naar Santiago de Compestela heb ik een foto gemaakt. We hebben nu ruim 1600 km gefietst en mogen nog een kleine 900 km verder gaan touren. Morgen eerst de pas overwinnen en dan al na 35 km een slaapplaats, koffie en misschien een biertje!

1. Emmy Kooiman:
    9 september 2017
    Goed hoor, en dat zonder doping!! Succes straks in de Pyreneeën!! Word al moe als ik er aan denk.😊
  2. Willy Schoon:
    10 september 2017
    Leuk verslag en mooie foto's.
    Jullie zijn wel echte doordouwers.
    Bram zegt: word al moe als ik eraan denk.
    En ik dacht: was ik nog maar jong, lijkt me best interessant
    Maar alles heeft mooie kanten, ook als je oud bent.
    Veel succes verder en hartelijke groet, Willy