Dag 19: Lacommande- St.Pied de Port 94 km

8 september 2017 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

Na een matige nacht, met 5 mensen dicht op elkaar slapend en minder goed kunnen draaien in een lakenzak waren Mieke en ik het eerst op. De 3 wandelaars sliepen nog. Om 7.30 uur het bed uit, de tassen inpakken en met 1 kopje thee en 1 klein broodje op pad. Het was zo rond 8.15 uur zo'n 13 graden. In het eerste dorpje broodjes gekocht met fruitdrank en daar alsnog ons ontbijt genuttigd. Gisteren zagen we al in de verte de Pyrieeen voor ons liggen en ons doel voor vandaag was St.Pied de Port. Na ruim 1 uur fietsen kwamen we in Orolon de Marie aan. Daar koffie gedronken. Dit keer zelfs 2 keer, bij het begin van de stad en bij de cathedraal. Bij de cathedraal zagen we een cafeetje met internet en koffie voo 1 euro. Na 2 dagen zonder Wifi nu mooi even de whats app berichten checken. Rond 11 uur weer op weg en gelukkig sloot ook onze garmin fiestcomputer aan op de laaste gedeete van het traject oude wegen deel 2. Na vandaag sluiten we dan aan op de St. Jacobs route deel 3. Rond 12.30 uur de bekende broodjes gegeten, Hierna stond ons een heuze col/ klim te wachten van 5 km met 2 km van 8%. Zowel Mieke als ik kwamen redelijk fit boven. Boven, ik had al een tijdje aandrang, de bekende Ton Dumoulin verschijnselen, heb ik mijn darmen geleegd en hebben we boven op de col iets gedronken en een foto ( zie de bijlage) genomen van het mooie uitzicht. De afdaling ging als een speer en richting St. Piede de Port kregen we nog een paar klimmentjes voor onze kiezen. Vandaag ook meer schapen in de weilanden gezien en ook een aantal arenden die als parasailer in de lucht zwieren. Rond 16.00 kwamen we ook en Mieke heeft via de VVV een chambre hotel geregeld. Op 10 minuten lopen van het centrum zitten we nu in een echt franse kamer. Na de douche zijn we rond 18.00 uur het stadje wezen verkennen. Alles ademt hier uit naar St. Jacques. Winkels, een informatiepunt en heel veel wandelaars met rugzakken. Ook kwamen er dit keer de 2 Oostenrijkse fietsers tegen, zij waren ook zojuist hier aan gekomen. Dit keer geen pizzepunt maar we zaten op een terrasje waar ze een pelgrimsmenu serveerde voor 12,80 euro serveerde. De kip was niet al te best maar toch je bent op reis of niet! Voor morgen hebben we een rustdag op het programma staan, we ontbijten pas om 8.30 uur, en willen naast het stadje verder verkennen             (langs het informatiepunt en de oude citabel) naast de benen rust geven. Als de weergoden enigzins meewerken dan gaan we zondag de Roelandspas over. Een klim van 25 km lang, over de Pyrieeen en zullen dan in Spanje arriveren. De moraal is goed, kortom we hebben er alle vertrouwen in!

1. Rob Lamping:
    8 september 2017
    Al aardig op weg, top.
    Leuk om jullie avonturen te lezen.
    Op naar Spanje.
  2. Emmy Kooiman:
    8 september 2017
    Jullie hebben al veel gezien. Mooie foto's. Succes met de Pyreneeën!!
  3. Corrie & Ton van der Meer:
    9 september 2017
    Wat n mooi avontuur. En wat n km rijden jullie weg. Nu al biina in Spanje veel plezier nog en succes met de Pyreneen
    Gr. Van ons
  4. Miriam Traudes:
    9 september 2017
    Van Gisela hoorde ik eergisteren op haar (vroege) afscheidsfeestje dat jullie een blog bijhouden. En hoewel ik niet wist dat Mieke Mieke heet, snel gevonden. Wat een fantastische reis! Jullie hebben er flink de sok in. Bon camino!
    Miriam
  5. Mieke:
    9 september 2017
    Emmy, fijn dat je een inhaalslag hebt gemaakt. Nu kun je het rustig aan doen, net als wij vandaag. Morgen wordt het afzien, maar we gaan het redden. We komen boven aan de top!
  6. Mieke:
    9 september 2017
    Hoi Rob, vandaag op onze 2de rustdag voor het eerst wat natte wegen gezien. Ik ga kijken of we in Spanje Sinterklaas of Ronaldo nog tegen komen. De laatste is misschien een versterking voor Den Haag?
  7. Mieke:
    9 september 2017
    Corrie en Ton, hier in St Pied de Port zien we heel wat campers. Een goed wandelgebied Ton!
  8. Mieke:
    9 september 2017
    Hoi Miriam, bedankt voor je berichtje. Na 19 dagen fietsen hebben we circa 1600 km afgelegd. We hebben nu voldoende speling om in Spanje wat kortere dagafstanden te fietsen of bij heel slecht weer de rit in te korten. Wel een mooie ervaring om in al die kleine plaatsjes te fietsen, cultuur te proeven en diverse mensen te ontmoeten. Adios!
  9. Willy Schoon:
    9 september 2017
    Fantastisch, dat jullie al bijna in Spanje zijn. En wat hebben jullie al veel gezien Veel plekken waar ik nog nooit van gehoord heb. Fijn, dat jullie in Spanje het wat rustiger aan kunnen doen. Veel plezier en groetjes, willy
  10. Ineke:
    10 september 2017
    Hè de pelgrims menu's zijn duurder geworden, bij ons waren ze overal 10 euro!!
    Mooi speciaal stadje hè St Pied de Port! Wij kwamen er toen met noodweer aan!
    Met jullie verhalen komen er allemaal herinneringen boven , leuk hoor!