Beekbergen- Hoogkarspel 107 km - de laatste rit naar huis.

22 juni 2023 - Hoogkarspel, Nederland

Vanmorgen onze laatste keer ergens anders wakker worden, ontbijten, koffie zetten voor onderweg, fietskleding aan ( shirtje en korte broek, de bidons vullen met vers water, de teller op 0, de tassen op de fiets en gaan. Heerlijk toch, eten- fietsen en slapen. We sliepen afgelopen nacht in hotel Spelderholt in Beekbergen. Het hotel biedt jongeren met een verstandelijke beperking een opleiding + werkplek aan in het hotel.  De kamers zijn zeer ruim en het ontbijt was vanmorgen lekker. De  rit voor vandaag, opnieuw via google maps ( de kortste route) en vanaf Harderwijk via knooppunten verder. Eigenlijk 3 stukken, het gedeelte Beekbergen naar Harderwijk heuvelachtig en door kroondomein het Loo, hierna via de Knardijk - een zeer groene en rustige dijk naar Lelystad en daarna aanpoten over de dijk Lelystad- Enkhuizen naar huis.

Het eerste stuk door het bos was zeker heuvelachtig en afwisselend. We kwamen opnieuw een herder tegen met een grote kudde. Ze vertelde dat ze Veluwse schapen hoede en dat s' avonds met grote hekken de schapen beschermd werden tegen de wolf. Ze had nog geen last gehad van een wolf. Ook wordt ze betaald door de koning. Langs de weg zagen we ook een dode wezel liggen, nog vers. Net voor Ermelo onze eerste koffiestop. Hier spraken we een opa met kleinzoon die beide in Opperdoes gewoond hebben. Opa is 3 jaar geleden verhuisd naar Uffelte vanwege het feit dat zijn kinderen daar zijn gaan wonen. Zwarte kousen kern, volgens Mieke. Na Harderwijk zo'n 27 kilometer verder gaan fietsen over een zeer rustig stuk. De Knardijk brengt je dan, met het laatste stuk de Oostvaarders plassen, naar Lelystad. In Lelystad gaan we langs Bataviastad en dan weet je het wel! Mieke heeft kort gewinkeld en wilde gaan kijken voor een korte broek. Ik kon deze tijd rustig op een bankie mensen zitten kijken. Hierna koffie van Mac Donald en het laatste gedeelte via de dijk naar huis.  Op de dijk, 29 kilometer lang,  was het flink aanpoten en de wind wilde niet altijd meewerken.  Bij checkpoint Charlie even een banaantje gegeten en verder voor het laatste stuk naar huis. Na 5 en een half uur fietsen en geen regen kwamen we mooi op tijd thuis.

We hebben na bijna 3 weken fietsen er 1504 kilometers op zitten. Daarbij hebben we in 12/ 13 dagen van zuid - naar noord Frankrijk gefietst en in 2,5 dag van Zuid Nederland naar huis. Wel uniek iedere ochtend gewoon in het fietsshirtje kunnen starten en nooit een jas tijdens het fietsen hoeven aan te doen.  Ook met de regen hebben we het getroffen. Een keer net voor de bui binnen en een chalettent kunnen huren, de andere keer geschuild in een stadje en de nacht kunnen slapen in een boomhut.

Onze volgers willen we bedanken voor jullie enthousiaste en leuke reacties. We hopen dat we jullie iets hebben kunnen meegeven van onze ervaringen onderweg. Een volgende fietstocht? We willen nog een keer naar Rome maar die reis staat nog niet in de planning. En... er zijn nog zoveel mooie fietsreizen en dromen.

1. Ina:
    22 juni 2023
    Hartstikke leuk, bedankt voor alle gezelligheid en info. En: welkom thuis!!
  2. Cas boukens:
    22 juni 2023
    Kees en Mieke bedankt voor jullie mooie verhalen. We zaten et elke avond op te wachten en hebben er van genoten. Wat was het weer een prachtige ervaring voor jullie. Groeten Cas en Paulien
  3. Theo:
    22 juni 2023
    Gefeliciteerd kanjers, jullie hebben weer een top prestatie geleverd. Geef de benen even rust en dan begint de voorbereiding voor de volgende sportuitdaging. ( 4 daagse). Bedankt voor al jullie mooie reisverhalen en tot gauw (zaterdag waarschijnlijk)...
  4. Anja:
    22 juni 2023
    Welkom thuis,we hebben genoten van jullie reis verslagen.
    Tot morgen.
  5. Corrie van der Meer:
    22 juni 2023
    Welkom thuis, wat hebben jullie weer n mooi avontuur beleefd en wat leuk dat we mee hebben kunnen genieten van deze reis.

Groetjes en geniet van jullie eigen bed

Groetjes ook van Ton.

Corrie
  6. Gerrit:
    23 juni 2023
    Goed gedaan hoor Kees en Mieke! Wij komen dinsdag thuis.
  7. Wilma Gijzen-Bakker:
    23 juni 2023
    Welkom thuis Mieke en Kees…ik doe het jullie niet na.
    Wij zullen onze dagelijkse mail wel missen…een soort van krant op de mat.
    Heerlijk zo’n gezamenlijke passie voor fietsen 🚴‍♂️ 🚴‍♀️
    Heel blij dat de weergoden met jullie waren en jullie weer heelhuids op jullie nest zijn geland.
    Even acclimatiseren en dan de 4 daagse Miek…stoer hoor…blijft er nog wel wat van je over?😅
    Hoop jullie snel te spreken…tot ziens!
  8. Eugenie:
    23 juni 2023
    Toppers zijn jullie. Weer lekker veilig aangekomen in Hoogkarspel. Gelukkig niet veel pech onderweg gehad met jullie fietsen. Het was leuk om jullie verhalen en foto's zo te kunnen volgen. Mieke, er staat straks weer een volgende uitdaging voor je in Nijmegen. Respect en succes.
    Groetjes
  9. Siem:
    23 juni 2023
    Lekker weer thuis, eigen vertrouwde bed. Mooie ritten meegemaakt vanuit mijn stoel zonder zadelpijn. :-)
  10. Marion Visser:
    28 juni 2023
    Mieke en Kees, Het was heel erg leuk om jullie reis verslagen te lezen en de mooie foto's te zien.
    Fijn dat jullie weer veilig en heelhuids thuis zijn gekomen!
    Mieke ik wens je toi toi toi met wandelen in Nijmegen!
    Maak je daar ook een klein verslagje van??? Tenminste als je er na zo'n lange dag wandelen nog de energie voor kan opbrengen!! groetjes van Marion